Ronimo Games heeft zojuist een Kickstarter-campagne gelanceerd voor een berg additionele content voor de PC-versie van Awesomenauts. De Utrechtse studio hoopt minimaal 125 duizend dollar op te halen voor drie nieuwe characters, een spectator mode, twee nieuwe Sonic Picnic-songs en het implementeren van de meest gevraagde features.
125 duizend, dat klinkt als een enorme berg geld voor ‘slechts’ DLC. “Dat valt wel mee”, vindt Ronimo’s co-founder en Lead Programmer Joost van Dongen. “Dit is wat het kost om het te maken. Het is bijna het formaat van een nieuwe game.”
Nu loopt de game goed en heeft een actieve community (50 duizend unieke spelers in de afgelopen twee weken), dus waarom een crowdfunding-campagne? Waarom niet gewoon ontwikkelen en dan verkopen? “Kickstarter biedt de mogelijkheid onze community actief te betrekken bij het development, en het gaat om features die veel te groot zijn om zomaar zelf te maken. Op deze manier kunnen we veel grotere stappen zetten met de game.”
Toch, meer dan een ton ophalen voor DLC, dat klinkt meer als wishful thinking dan een realistische strategie. “Onzin. Dat heeft Skullgirls bewezen. Lab Zero Games [de ontwikkelaar] vroeg op Indiegogo 150 duizend dollar voor DLC. Ze hebben 800 duizend dollar opgehaald. Maar belangrijker: onze community. We zijn er heilig van overtuigd dat de spelers graag meehelpen de nieuwe features mogelijk te maken. En door hun aantal hoeft een relatief laag percentage te pledgen om het funding doel te halen.”
Hoe actief die community is blijkt wel uit de toernooien die de spelers organiseren, inclusief live streams en commentaar. “Zelf ondersteunen we de APL [Awesomenauts Pro League] als het meest officiële toernooi. En soms doen we mee. Ik zelf niet trouwens, ik mag niet — ben niet goed genoeg. Maar ook zonder mij worden we keihard afgemaakt door de beste spelers.”
De keuze voor Kickstarter boven een platform als Indiegogo, was een makkelijke — ondanks het succes van Skullgirls. “Als je kijkt naar de gameprojecten, zie je meteen dat Kickstarter echt groter is. Veel groter.”
Een crowdfund campagne is een fulltime aangelegenheid, zo leert de ervaring. “We hebben enorm veel voorbereiding gedaan en iemand de komende maand helemaal vrijgemaakt voor de Kickstarter.”
Mocht ondanks alles de campagne toch een flop blijken, is er nog niet veel aan de hand. “Dan komt een stel van de geplande characters en features er uiteindelijk wel, maar een stuk minder dan we nu hebben gepland. Maar… Ik denk echt dat we het gaan halen. Ruim zelfs.” 800 duizend dollar-ruim, net als Skullgirls? “Dat is zeker mogelijk”, zegt Van Dongen. Bloedserieus.
Bekijk hier de Kickstarter pagina van Awesomenauts.
Ronimo Games mag als Nederlands bedrijf niet zelf een Kickstarter campagne starten. Het werkt hiervoor samen met een Amerikaanse indie, Happion Laboratories, die zelf eerder succes had met zijn campagne voor Energy Hook (41 duizend dollar, op basis van een 1 dollar goal…).