Gold Diggers is de nieuwe game van het Amsterdamse Gamistry — een van de succesvolste studio’s voor iOS-games in Nederland. Vorige jaar scoorde het een dikke hit met Munch Time en bereikte Scrap Tank meer dan 600 duizend downloads. Vandaag begint dus het derde avontuur.
Of beginnen, het ‘avontuur’ duurt eigenlijk al een jaar. Een stuk langer dan gepland, voorganger Munch Time, grotendeels gemaakt door hetzelfde team, was klaar in vier maanden.
Die vertraging had twee oorzaken, zegt Gamistry-oprichter Alex Kentie. De eerste is opvallend: “De release van Super Mole Escape, een game met in principe hetzelfde concept als waar wij toen drie maanden mee bezig waren. De twee games lijken in eerste instantie op elkaar, maar we hebben al reacties van mensen die de verschillen duidelijk merken.”
Een andere probleem: het gamedesign, een endless runner, liet zich niet zo eenvoudig vertalen naar de praktijk. “Het was voor ons technisch wat ingewikkelder. Zo moesten we werken met veel hogere resolutie graphics. En de snelheid van de game eist ook dat tijdens het spelen alle graphics en level-chunks naadloos geladen worden. Tenslotte we wilden het spel smooth laten draaien op alle iOS-devices, van 3Gs tot en met de iPad 3 met Retina display. Dat is gelukt.”
Premium versus Freemium
Dan de keuze voor free-to-play, die lijkt opvallend gezien het premium succes van Munch Time. Gamistry trekt hier echter de lessen uit zijn andere succes game, Scrap Tank. “Het plan voor die game was: premium, maar wel met In App Purchases. Maar toen we geen feature kregen en de eerste gratis dag toch 10 duizend downloads opleverde, was het voor ons snel duidelijk: we houden hem gratis. We merken ook dat free-to-play een onwijs goede long tail heeft. Scrap Tank wordt nu dagelijks nog zo’n 400 keer gedownload.”
“Wanneer we een spel maken, bedenken we ook meteen wat het beste verdienmodel is. Scrap Tank heeft ons 600 duizend downloads opgeleverd en dat dus zonder feature. Meteen nadat we op het concept van Gold Diggers kwamen, dachten we over de mogelijkheden om het te monetizen. Free-to-play leek ons gezien de concurrentie en het karakter van het spel in dit geval een goede keuze.”
Wat overigens niet wil zeggen dat Gamistry het premium-model definitief vaarwel zegt. “We werken momenteel aan twee nieuwe games en deze gaan weer terug naar een Premium model.”
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=tW6Ar9TIX7A’]