More

    Nieuws • Dutch Game Awards 2013: nieuwe locatie en nieuwe categorieën

    De uitreiking van de Dutch Game Awards, de belangrijkste prijzen voor games van Nederlandse bodem, vindt dit jaar voor het eerst plaats in Amsterdam. Naast de nieuwe locatie, zijn voor deze zesde editie ook de categorieën grondig herzien.

    “Vijf jaar lang zijn de Awards uitgereikt in Amersfoort. We zijn die gemeente en de Provincie Utrecht zeer dankbaar voor het mede mogelijk maken van deze prijzen”, zegt mede-organisator Roger ter Heide. “In het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger hebben we een prachtige, nieuwe locatie gevonden voor het vervolg van de awards die Nederlandse ontwikkelaars zo graag winnen.”

    Nieuwe categorieën

    Best Technical Achievement, Best Co-production en Best Applied Game Design zijn drie van de zeven nieuwe of aangepaste rubrieken. Mede-organisator Matthijs Dierckx: “We weten dat meer dan de helft van de Nederlandse studio’s zich bezighoudt met applied games, dus was het logisch daarvoor meer ruimte te scheppen binnen de categoriën. Ook boekt een aantal studio’s internationaal succes op technisch vlak, zo is de PC-versie van Tomb Raider in Nederland gemaakt. Dit soort prestaties viel tot nog toe buiten de prijzen.”

    De Dutch Game Awards zijn een co-productie van het vakblad voor de gamesindustrie, Control, en het Amersfoortse mediabedrijf ImproVive en zijn erkend door branche organisatie Dutch Games Association.

    Ter Heide: “In vijf jaar tijd hebben de awards een belangrijke positie veroverd in de Nederlandse gamesindustrie. Dat de branche de prijzen heeft omarmt blijkt wel uit het feit dat veel gamesstudio’s een bijdrage leveren om alles financieel mogelijk te maken.” De Dutch Game Awards 2013 worden verder ondersteund door Pakhuis de Zwijger en Amsterdam in business en Amsterdam Economic Board.

    Een vakjury kiest de genomineerden en de winnaars, met uitzondering van de Control Industry Award. De winnaar daarvan wordt aangewezen door de lezers van het vakblad.

    Award categorieën Dutch Game Awards 2013

    GAMES

    1. Best PC/Console Game

    Beste game die is uitgekomen voor de PC, Mac en/of consoles als de PlayStation 3, Xbox 360 en Wii U.

    2. Best Serious Game

    Beste serious of applied game, toegepaste game voor bijvoorbeeld zorg, onderwijs of logistiek.

    3. Best Mobile Game*

    Beste game uitgebracht voor smartphones, tablets en/of handheld consoles. Dus iPhone, iPad, Android-devices en Nintendo 3DS.

    4. Best Browser Game*

    Beste game die in een browserscherm draait, al dan niet gebruikmakend van plugins als Flash, Unity 3D en Shockwave.

    5. Best Student Game

    Beste game gemaakt door een team dat uitsluitend bestaat uit studenten aan een Nederlands opleidingsinstituut.

    6. Control Industry Award

    Beste overall game van Nederlandse bodem als gekozen door lezers van Control Magazine.

    SKILLS

    7. Best Art Direction*

    Mooiste, meest originele of meest effectieve visual design in een game.

    8. Best Entertainment Game Design*

    Beste oorspronkelijke game design specifiek voor entertainment games.

    9. Best Applied Game Design*

    Beste oorspronkelijke game design specifiek voor applied games.

    10. Best Technical Achievement*

    De meest indrukwekkende technische prestatie binnen de Nederlandse gamesindustrie. Denk hierbij aan performance, engines, ports en tools. LET OP: indien sprake is van een samenwerking dient de uitvoerende partij Nederlands te zijn.

    11. Best Music & Audio

    Beste audio-geheel, de combinatie van sound effects en soundtrack.

    12. Best Co-production*

    Prijs voor zowel studio als opdrachtgever, publisher of partner voor een samenwerking waarbij de competenties van alle partijen optimaal zijn benut en het resultaat duidelijk meer is dan afgerond work-for-hire. Denk bijvoorbeeld aan een applied game waarbij een studio de ruimte heeft gekregen van de opdrachtgever om een bijzondere en effectieve game te ontwikkelen. Maar ook: technisch en artistiek sterke localisatie of het porten van een game dat verder gaat dan het simpel overzetten naar een ander platform. LET OP: voor deze categorie hoeft slechts één van de partijen Nederlands te zijn.

    * nieuwe of gewijzigde categorie

    De (voorlopige) jury

    Angie Smets
    Executive Producer voor Killzone: Shadow Fall bij Guerrilla Games.

    Dimme van der Hout
    Oprichter en Creative Director van applied gamesstudio Monkeybizniz.

    Michiel Verheijdt
    Manager Core Games bij Sanoma, voormalig Intellectual Property Developer van Ubisoft, onder meer verantwoordelijk voor het Tom Clancy-IP.

    Eric Bartelson
    Mede-oprichter en hoofdredacteur van Control Magazine.

    Yuen Yen Tsai
    Bestuurslid Dutch Games Association en ‘game evangelist’ bij de Nederlandse overheid.

    Jan Pieter van Seventer
    Development Director Dutch Game Garden, voormalig studiohoofd W!Games (tegenwoordig Vanguard Games) en artist en designer bij Davilex Games.

    Kijk voor meer informatie op www.dutchgameawards.nl

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img