Op Gamelab in Barcelona vertelt Tommy Palm, game guru bij free to play gigant King, waarom Candy Crush zo’n succes is en hoe dat in relatie staat tot… sokken.
Wat Palm vertelt over het succes van Candy Crash Saga hebben we allemaal al eens eerder gehoord van andere free to play koningen. De game is een gazillion keer gedownload, door Facebook is de groei veel sneller gegaan, cross platform tussen Facebook en mobiel werkt als een malle en er zijn inmiddels meer active users dan haringen in de zee. Wat we nog niet wisten is dat 70 procent van alle spelers die het op dit moment hoogste level 385 hebben gehaald geen cent heeft uitgegeven. Hoe groot het percentage is dat ook hun Facebook vrienden met rust heeft gelaten maakt Palm niet bekend. Tot slot krijgen we een primeur. Onlangs heeft King de eerste Candy Crush Saga licensing deal getekend. Voor sokken. En wij zijn de eersten die ze met eigen ogen mogen aanschouwen. Aan de voeten van Palm.
King is tien jaar geleden begonnen met het maken van skill games. Door Palm omschreven als ‘het soort games dat je tegen anderen speelt’. Sinds de oprichting heeft het bedrijf meer dan 150 games uitgebracht, allemaal speelbaar op hun eigen website. Hier werd goed geld mee verdiend en er leek geen vuiltje aan de lucht, tot rond september 2010 portal partners als Yahoo traffic begonnen te verliezen. Facebook was groeiend, maar daar hadden al een aantal andere bedrijven de topposities voor wat betreft games ingenomen. Veel mensen zeiden dat het te laat was om nog in te stappen, omdat de populaire games reeds te succesvol waren. King liet zich hier niet door weerhouden. Het bedrijf pakte de succesvolste titels van hun portal en lanceerde die eveneens op Facebook.
Rond dezelfde periode daalden eveneens de verkoopcijfers van PC’s en schoot de installed base van smartphones en tablets omhoog en dat bood weer andere kansen. Palm: “In de pers wordt de laatste tijd veel geschreven over next-gen. Maar next-gen is al een tijdje hier, want mobiel is de echte nieuwe generatie game devices.” King nam de browsergame Candy Crush, voorzag die van wat Palm een social wrapper noemt, plakte het woord Saga achter de titel en bracht de game opnieuw uit op Facebook en mobiel. De rest is geschiedenis. Sokken zijn de toekomst.