De Internal Audit Trophy Games: 1 trophy, 2 dagen, 5 games, 6 teams, 30 spelers – door: Ellis Bartholomeus
Teams van vijf internal auditors van DSM, Philips, Rabobank, Achmea, Shell en SNS Reaal streden in juni tegen elkaar voor de Audit Trophy, georganiseerd door Support Acts Kennisevenementen. Twee dagen lang speelden de teams uiteenlopende serious games om kennis, skills en ervaring op te doen in het domein auditing. Team Shell won uiteindelijk de Audit Trophy.
Het eerste spel was 3tgo door Ernst & Young en MadLogic, aangeboden voor de Trophy games. De teams spelen de rol van audities (zwart) tegen auditors (wit) in een lastige business case. Beide teams nemen 54 beslissingen op specifieke dilemma’s waarover hard gediscussieerd (en gelachen) wordt. Voor gamedeveloper MadLogic is deze ‘audit’ een nieuwe toepassing van het spel 3tgo. Het bewees zich wel al vaak als geschikt medium om spelenderwijs binnen bedrijven specifieke problemen, houding en gedrag op te sporen en aan te pakken. Team Achmea wint het spel en krijgt van de jury de beoordeling ‘high dutch polder quality’.
De tweede ronde ging over het thema ‘entrepreneurial transformation’ met Deloitte’s Business Simulation Game, het best te omschrijven als ‘Hoe vaak kán je failiet gaan in één middag?’. Het is een simulatie vol beslissingen en concequenties. Het spel kwam wat langzaam op gang, maar éénmaal in de huid van het gekozen bedrijf trekken de teams fel van leer. Discussies, frustraties, verbijstering, berusting, enthousiasme, onenigheid, consensus zoeken, argumenteren, fanatisme, vertwijfeling en uitspraken als “You chose to be a chicken!” komen allemaal voorbij. Winnaar is opnieuw Achmea. Volgens de jury het team met de meeste democratisch en pragmatisch aanpak.
Volgende spel was Bizzbuilder van PWC en InContext waarin vooral klanttevredenheid en loyaliteit getoetst wordt. Door een complex instapniveau en minder intuïtieve vormgeving is de leercurve wat stijl. Technische problemen met de iPad maakt dat enkele spelers het vertrouwen in het spel verliezen. Vragen als: “maar hoe maak je je klant tevreden dan?” brachten alle spelers meer en meer in de magische cirkel van het spelen. De zelfreflectie achteraf levert mooie quotes en oneliners op: “Speed pays off – we were slow” en “Making profit is fun!” Shell wint deze ronde.
Het vierde spel was van KPMG. Twee acteurs brengen een ‘audit’ scene/case in en vragen de teams met een oplossing te komen die ze in drie minuten moeten pitchen. De teams en spelers duiken hongerig in de mapjes vol teksten. Ze zijn hier weer op bekend terrein. Ze schieten een spervuur van vragen op de acteur af en gebruiken de antwoorden voor hun case. Resultaat: zes gevarieerde en creative pitches. Uiteindelijk wint Shell met een goed onderbouwd plan, maar vooral door het inventief gebruik van attributen uit het hotel die ze voorzien van geluidseffecten..
Team Achmea en Team Shell maken in de finale uit wie echt de beste internal auditors zijn. Het spel: ‘Wie stelt de beste vragen’. Spelregels zijn simpel. Stel je opponent een vraag, die stelt vervolgens ook weer een vraag enzovoort. Wie hapert, is af! Wie een antwoord geeft in plaats van een vraag stelt, is af! Wie te vaak dezelfde soort vraagt, is af! Na een spannende vraagsessie blijkt team Shell het sterkst te zijn.
De Trophy is ter plekke door Kunstenaar Anook gemaakt en wordt uitgereikt door de voorzitter van de beroepsvereniging IIA.nl Michel Vlak.
Games en competitie motiveren en leren veel over teamplay, skills en competencies. Spelen verlaagt bovendien de drempel tot interactie waardoor tussen de teams op een ontspannen manier kennisdeling ontstaat. Wie wint de volgende Trophy?