Alessandra van Otterlo is inmiddels terug van de E3. Zij kijkt terug op zaken die haar opvielen. Zo lijken indies niet echt welkom op de beurs, maar verzamelde onafhankelijk developer SemiFormal toch wat gelijkgestemden op de stand Indies Crash.
E3 is over het algemeen een beurs voor de groten uit de gamesindustrie en niet voor kleine onafhankelijke developers. Sta je niet op de stand van een publisher, zoals bijvoorbeeld Luftrausers, Ibb & Obb of Halo: Spartan Assault dan kan je het vergeten.
Allereerst is er het financiële aspect. Het goedkoopste pakket dat de organisatie aanbiedt kost 8000 dollar. Voor de meeste kleine developers geen optie. Maar ook al hebben ze het geld, dan worden kleine bedrijven nog niet met open armen ontvangen. Zo ondervonden de mannen van indie developer SemiFormal Studios toen ze voor hun eigen game, Ensemble Online, een plaatsje op de grote gamebeurs wilden regelen. Op de laatste dag van de E3 sprak Control met SemiFormal’s Art Director Jesse Martinez en Director Ian Kinsey.
Het financiële aspect hadden de heren gedekt. Enige tijd voor het idee ontstond hadden ze een investeerder gevonden, waardoor ze zich een stand konden veroorloven. Maar zoals gezegd, met geld alleen kom je er niet en het heeft flink wat moeite gekost om daadwerkelijk een plekje op de beurs te veroveren. Toen dat eenmaal was gelukt wilden ze kijken of ze andere kleine developers konden helpen en Indies Crash E3 was geboren.
Het uitvoeren van dit plan is niet zonder slag of stoot gegaan. Het is namelijk niet toegestaan om logo’s van anderen op je stand aan te brengen of zomaar je stand met andere bedrijven te delen, zonder daar extra geld voor te betalen. Er zijn veel gesprekken met ESA, de organisatie achter E3, geweest en uiteindelijk stemde die in. SemiFormal Studios mocht hun stand en passen delen met twaalf door het publiek gekozen indie developers. Voor de uitverkorenen bleef het niet bij een pas en aanwezigheid op de beursvloer. Er waren door het SemiFormal team ook afspraken geregeld met diverse journalisten en voor de Braziliaanse winnaar werd zelfs de reis betaald.
Altruïsme
Martinez en Kinsey kijken op de laatste dag van de beurs tevreden terug. Indies Crash E3 is zeer geslaagd vinden ze. De weg hier naartoe was niet altijd makkelijk, mede omdat er tijdens de voorbereidingen allerlei nare berichten online zijn geplaatst waar in stond dat het allemaal niet klopte en dat ze hun passen niet weg mochten geven aan andere developers. Het heeft veel tijd en moeite gekost om dat in goede banen te leiden, maar het is gelukt. Maar waarom zetten ze zich zo in voor anderen? Wat houden ze er zelf aan over? Kinsey : “We hoeven er niet perse iets aan over te houden Dit is een altruïstisch initiatief. We willen het publiek gewoon de beste games laten zien. Van onszelf, maar ook van andere developers.” Of er volgend jaar weer een Indies Crash stand is hangt mede af van de ESA. Als het aan Martinez en Kinsey ligt wel en dan liefst nog groter.