Alessandra van Otterlo is inmiddels terug van de E3. Ze kijkt terug op zaken die haar opvielen. Zo is Battlefield 4 lang niet de enige game die een Commander op een iPad laat meestrijden.
Er was een tijd dat je een console game uitsluitend op, je raadt het al, je console speelde, maar dat is verleden tijd. Steeds meer makers van games kijken verder dan de HDMI kabel lang is en zoeken interactie met mobiele apparaten. Sony zet met Invizimals breed in. De game kan gespeeld worden op de PS3, de Vita, maar ook op iOS en Android devices om het bereik van de game te vergroten. Daarnaast zijn er fysieke kaartjes waarmee gespeeld en geruild kan worden, maar dat terzijde. Driveclub, de racegame waarbij niet alleen je rijkunsten, maar vooral de samenwerking met je crew een grote rol speelt gaat ook voor mobiel. Als je niet aan het racen bent kan je op je smartphone of tablet je club op de voet volgen.
Ook grote Ubisoft titels als The Division, Watch Dogs en Assassins Creed IV: Black Flag maken door middel van een companion app een zijstapje naar mobiel, zodat je lekker verder kan spelen ook als je console niet binnen handbereik is. In Watch Dogs kunnen bijvoorbeeld je vrienden je hulp inroepen als jij onderweg bent en zij thuis zitten te spelen. Je krijgt dan een bericht op je smartphone of je tablet en kunt hen op afstand helpen om uit een benarde positie te geraken.
Bij het uitleggen van de rol van smart devices in console games wordt er door de demo-ende developers en PR mensen vaak de woorden ‘verbonden’ en ‘immersion’ gebruikt. We moeten ons dus door de snack-sized mobiele spelelementen nog nauwer verbonden voelen bij de games die we spelen. Voor de mensen die hier geen trek in hebben is er goed nieuws. Het gebruik van companion apps is optioneel en geen vereiste om de games uit te spelen.