De Hilversumse studio Self Made Miracle is op dit moment, samen met de Utrechtse eenmansstudio Grundy Soft, bezig aan het nogal morbide spel The Penarium. Art designer Thomas Noppers van Grundy Soft: “Het woord is een variatie op ‘penarie’ en dat is precies de kern van deze game.”
In The Penarium, wat volgens de bedenkers qua titel moet mee liften op spellen als Machinarium, zit de speler vast in een death trap arena. “Er is een einde aan, maar dan moet je wel alles overleven”, zegt Noppers. Producer en bedenker Rick van Ginkel legt uit: “De hoofdpersoon is een jongetje (dat nu nog Billy heet) dat rondhangt op een kermis. Daar staat een circustent, met zo’n typisch, dikke, besnorde circusdirecteur die hem binnen laat voor een euro.” Wat blijkt? Billy speelt de hoofdrol in een circus death machine en alle kijkers op de tribune hopen dat hij dood gaat.” Gezellig.
Penarie
The Penarium is het resultaat van een uitgewerkt prototype. In dat prototype speelt ook al een mannetje dat vastzit in een arena. De platformen waar hij over loopt en op springt veranderen niet, maar de achtergrond en alle obstakels wel. “Obstakels zijn bijvoorbeeld laserstralen die je achtervolgen of doelzoekende raketten. Waar die obstakels en dat wapentuig vandaan komt, weet je nooit zeker”, zegt Van Ginkel. “Je speelt dus altijd in hetzelfde level, maar er komen constant dingen in beeld die je moet ontwijken. Je reactievermogen wordt danig op de proef gesteld.”
Het doel is om binnen een ronde vijf muntjes te verzamelen. “Heb je er vijf, dan komen er nieuwe elementen bij die je het je knap lastig maken”, gaat van Ginkel verder. De voortgang is dus een beetje paradoxaal: je verzamelt muntjes om verder te komen en hoe meer muntjes je verzamelt, hoe moeilijker het wordt dat te doen. “Dat klinkt een beetje als stank voor dank”, zegt Noppers lachend. Het is het ouderwetse arcadeprincipe: wie komt het verste? De jongens van Self Made Miracle weten niet zeker of een high score zetten het doel wordt. Maar daar lijkt het wel op.
Abstract
Voordat The Penarium werd wat het nu is met zijn circusthema, was het een zwartwitspel met een vierkant mannetje dat over wat platformpjes bewoog en door abstracte raketten beschoten werd. “Na Paper vs. Paper” – Noppers onderbreekt Van Ginkels zin voor komische zelfreflectie: “Onze vorige smash hit”, iedereen lacht – “…zijn Ruben en ik er eens echt voor gaan zitten. We wilden iets nieuws doen. Paper vs. Paper is traag door z’n tactische invalshoek en we wilden nu gewoon een snel arcadespel maken.” Playstesten op de HKU hebben het spel al goed helpen ontwikkelen.
Het nieuwe project is met een aantal nieuwe inzichten over development gekomen. Van Ginkel: “We beseften ons het toen niet helemaal, maar nu op terugkijken dan kunnen we niets anders concluderen dan dat we Paper vs. Paper afgeraffeld hebben. Als we dachten ‘Nu is het wel goed’, dan lieten we dat zo en gingen we met iets anders aan de slag. Nu zijn we wel veel doelgerichter en nemen we er onze tijd voor. Als het niet goed is, gaan we ermee door. En als iets niet leuk blijkt, schrappen we het.”
Schema
Op dit moment moet er nog veel gebeuren aan The Penarium. “Er moet nog aardig wat art en animaties komen, maar we liggen op schema. Testen, obstakels uitwerken en algemene balancing zijn zaken die nog op de agenda staan”, zegt Van Ginkel. Voorlopig staat de release op september van dit jaar. “Maar we weten nog niet of dat een bètaversie of de complete game is”, zegt designer en producer Ruben van Rooij. Het spel wordt sowieso gratis en als het aanslaat – “Tuurlijk slaat het aan”, roept Noppers – wordt er nog gewerkt aan mobiele versies en een multiplayer.