Laurens Bruins en Vincent Bonefaas van Jaywalkers Interactive zijn al een tijdje luidruchtig fan van de Oculus Rift. Tijdens Gamescom vorig jaar wisten ze zich zelfs bij de makers van de VR headset naar binnen te praten voor een hands on demo. Ze hadden de Kickstarter al gesteund, maar na de demo wisten ze het zeker, de Rift is de toekomst van gaming. Toch heeft het apparaat nog wel een aantal kinderziekten volgens Bruins: “Half Life 2 kon ik absoluut niet langer dan 10 minuten spelen zonder naar een emmer te grijpen. Dat continu sterker wordende gevoel van misselijkheid zorgt er ook voor dat je nooit vergeet dat je in VR zit, dus het hindert de immersie.”
Maar je kunt VR-tolerantie trainen. Bruins: “Gisteren heb ik maar liefst 4 uur doorgebracht in Half Life 2 zonder ook maar ergens last van te hebben! Zelfs het stuk met dat bootje, waar mensen sowieso al misselijk van werden, heb ik zonder enige problemen gespeeld. De game is al bijna 10 jaar oud, maar het is de meest immersieve game ervaring die ik ooit heb gehad.” Voor al die mensen die een Oculus Rift hebben en langzaam maar zeker willen wennen aan het leven in een virtuele wereld heeft Jaywalkers Interactive de demo Blue Marble gemaakt. Een trippy reis door de ruimte terwijl je muziek luistert. “We vinden het super tof om games te maken, maar zijn allebei ook erg geïnteresseerd in alles dat met ruimtevaart te maken heeft. Als we konden kiezen, waren we astronauten”, zegt Bruins.
“De meeste demo’s zijn best druk, of er wordt in ieder geval van je gevraagd te bewegen. Als je je ‘VR-benen’ nog niet hebt, kan dit je snel misselijk maken. Blue Marble is juist ontwikkeld om dit te voorkomen, je hoeft niet zelf te bewegen en de bewegingen die je maakt zijn langzaam, waar een space-scene zich natuurlijk ook goed voor leent. We hebben ook bewust gekozen geen gameplay toe te voegen, zodat we ons konden focussen op de grafische kant. Sowieso denken we dat er een grote toekomst is voor VR met betrekking tot dit soort ‘experiences’, en niet alleen maar games.” Blue Marble is gemaakt in ongeveer twee weken en inmiddels 1500 keer gedownload. Check ‘m hier en lees na de klik verder over de eerste ervaringen met de Rift.
Realistisch
Blue Marble is gemaakt in Unity en volgens Bruins is de integratie van de Rift niet moeilijk: “Het is niet veel moeilijker dan een Rift-camera in je scene hangen en de Unity verzorgt de rest. Wat lastiger is, is nadenken over GUI’s en interactie, schaal, effecten etc. Veel technieken die je normaal in games gebruikt, werken niet in VR.” Nu het eerste Rift-project gedaan is, kunnen we zeker meer VR games verwachten van Jaywalkers? “We zouden erg graag iets maken voor de Rift. Natuurlijk moeten we wel realistisch zijn en hebben we niet veel ruimte om de mist in te gaan, dus zullen we wachten tot de consumenten versie er is en kijken hoe het wordt opgepikt. We hebben er alle vertrouwen in dat het een hit wordt, maar er is toch nog wel een weg te gaan voordat het uit zijn niche zal breken”, zegt Bruins.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=GUcJyRrskT0′]Hij somt op wat er nog verbeterd moet worden om de Rift echt een succes te maken: “Console ondersteuning bijvoorbeeld, positional tracking is een must, de resolutie moet omhoog, de motion blur moet eruit, het liefst is alles ook nog wireless want er liggen nu wel erg veel draden op mijn bureau. En, hoewel de Rift verbazingwekkend licht is, moet er toch nog wat gewicht afgeschaafd worden om echt te vergeten dat je iets op je hoofd hebt en het net zo comfortabel gamen is als nu. Dit is allemaal een kwestie van tijd, technisch prima mogelijk en de immersie die je ervoor terugkrijgt maakt natuurlijk een boel goed, maar er zijn nog wel een paar stappen te zetten.”
Plug ons in
De enige twee games met officiële Oculus Rift ondersteuning zijn tot nu toe Half Life 2 en Team Fortress. Bruins heeft zichzelf getraind in het spelen van Half Life 2 en kan inmiddels uren achtereen in die wereld vertoeven. Maar ook andere games zijn geschikt voor de Rift, je moet alleen even weten hoe. “Vireio is een driver die tussen je game en directX gaat zitten en games Oculus-compatible maakt. Dit werkt best goed, alhoewel de headtracking gehackt wordt door je muis over te nemen en je geen stereoscopisch 3D hebt. Omdat je in VR zo gevoelig bent voor dingen die niet kloppen, zijn deze leuk om te testen maar niet echt geschikt voor lange speelsessies”, weet Bruins uit ervaring.”Toch, het blijft bizar om niet naar de wereld te kijken door een scherm, maar in Mirror’s Edge op een hoog gebouw te staan, nog even naar je virtuele lichaam te kijken om vervolgens van gebouw naar gebouw te springen met diepe afgronden onder je.” Ondanks de kinderziekten blijft de Rift voor Bruins de grootste gaming revolutie van het moment: “We kunnen echt niet wachten tot de games en de techniek de enorme potentie van VR vervullen. Plug ons maar in!”