More

    Nordic Game 2013 • Tim Schafer: “Ik heb gedaan wat ik eerder niet kon. Ik heb nee gezegd tegen een publisher.”

    Controls reizende reporter Alessandra van Otterlo doet verslag van Nordic Game 2013 in Malmö, Zweden.

    Mensen vragen Tim Schafer vaak waarom hij Double Fine is begonnen. “Dat heb ik zichzelf ook vaak afgevraagd wanneer ik weer eens ’s avonds laat met een fles drank en een revolver achter mijn bureau zat.” grapt hij. De reden is eigenlijk heel simpel: Schafer werkt niet graag voor een baas. Een baas heeft namelijk veel te zeggen over je werk en de dingen die je creëert en voor Schafer is het belangrijk om zelf zeggenschap te hebben over zijn IP.

    Realiteit was echter dat hij ook met zijn eigen bedrijf weer een soort baas had: de mensen die betaalden. Double Fine werkte van contract naar contract om de studio draaiend te houden. Dat was niet wat Schafer voor ogen had. Hij wilde zijn eigen ding doen, de games maken waar hij van houdt. Want als je geen games uit liefde maakt, wat doe je dan in deze industrie?

    Na de Kickstarter is alles anders geworden. Er is nu voldoende geld en werken voor anderen is geen noodzaak meer. Ze werken nog wel met publishing partners, want volgens Schafer zijn niet alle publishers slecht. Maar ze hebben nu wel de vrijheid om te kiezen. De hele Kickstarter is eigenlijk bij toeval opgezet. De mensen van 2 Player Productions wilden een Double Fine documentaire maken. Schafer was enthousiast over dat idee. Hij wilde graag laten zien hoe haalbaar het is om games te maken, maar ook hoe lastig het kan zijn. Hij wilde alles laten zien, ook de slechte meetings. Met een game die je voor een publisher maakt gaat dat niet, want publishers houden van geheimen. Daarom moesten ze een eigen game maken. De mensen van 2PP hadden veel ervaring met Kickstarter en zo ontstond het idee om voor de documentaire een game te crowdfunden. Wat precies wisten ze niet. Gewoon een kleine game. The rest is history.

    Het was een emotioneel proces. Voor de Kickstarter hadden ze een lastige tijd gehad met onder andere projecten die werden stopgezet. De massale steun van de backers deed iedereen binnen Double Fine heel erg goed. Maar het was ook spannend. Deze manier van funden was nieuw en Schafer was bang dat hij de backers zou teleurstellen. Maar het tegendeel is gebleken. De mensen leven mee, meer dan verwacht. Ze voelen zich echt betrokken bij het project.

    Door crowdfunding platforms als Kickstarter verandert er veel binnen de industrie. Publishers verliezen hun monopoly en developers krijgen meer vrijheid en keuzes. Schafer: “Onlangs hadden we een bespreking met een publisher. Toen ik het contact doorkeek bedacht ik me dat dit een deal was die we voorheen waarschijnlijk hadden getekend, omdat we het geld nodig hadden. Maar nu liggen de kaarten anders. Ik heb iets gedaan wat eerder niet kon: ik heb nee gezegd.”

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=qs_KO4_Dvy4′]

    Exposure HKU Games | 28 en 29 juni | Bibliotheek Neude in Utrecht | Toegang is gratisspot_img

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img