Soms valt een mens met zijn neus in de spreekwoordelijke boter. Dan ben je ergens (Dutch Game Garden) voor heel wat anders (vergadering van de Dutch Games Association) en dan krijgt de avond een verrassende wending. Het is namelijk de launch van Reus, de eerste echte grote game van de mensen van Abbey Games.
Terwijl we nog na zitten te bespreken horen we aftellen. Tien, negen, acht… We springen op en lopen snel naar het Atrium. Net op tijd om de drie, twee, één nog mee te pakken. Reus is live. Op Steam. Volledig uit de handen van de liefdevolle developers die eigenlijk nog wat dingen hadden willen veranderen (vertrouwen ze ons na de launch toe). Adriaan neemt het woord. Maar veel verder dan “Wij zijn niet zo goed in speeches, dus laten we het aan een ander over.” komt hij niet. Ze hebben JP van Seventer van de DGG gevraagd om wat woorden te zeggen. Uit het publiek wordt er nog geroepen “Staan jullie al in de top 10?” Geen flauwe vraag, maar welgemeende interesse. Nog niet.
Op alle Indigo kasten is Reus te spelen en ze zijn allemaal bezet. De spanning stijgt. Hoe gaat het met de downloads? Is de game een succes? Even later hoor ik dat Reus zesde staat in de Steam top 10. Even later is dat nummer vijf. Ik ga richting station. In de trein kom ik nog een stagiaire tegen die ook aan Reus heeft gewerkt. Enthousiast meldt hij dat er op een gegeven moment 16.000 mensen tegelijk Reus aan het spelen waren. [Update: dat blijken er 1.600 te zijn.] Thuis in Amsterdam surf ik nog eens naar Steam. Reus staat nummer 1 binnen de nieuwe releases en nummer drie bij de top sellers. Alleen voor gegaan door Borderlands 2 en DLC voor Call of Duty Black Ops II. Zoals ik al zei: soms val je met je neus in de boter.