More

    GDC 2013 • Old school pixels in je game? Prima, maar zorg dan wel dat je animatie up to date is

    Pixel graphics zijn mooi. Ze geven een game een retro look en zijn vrij makkelijk en goedkoop te produceren. Maar pixel artist Paul Veer vindt dat het maar eens afgelopen moet zijn met het gebruik van pixels en vooral ouderwetse animatie, louter uit nostalgische overwegingen.

    “Nostalgie is bullshit”, zegt hij stellig. “Je herinneringen maken de games van vroeger mooier dan ze waren.” Er is een reden waarom games er vroeger zo uitzagen en animeerden. Er zaten limieten aan de hardware waardoor men moest werken met een beperkt kleurenpalet en een gelimiteerd aantal frames per character. “Als je dan toch met pixels wilt werken voor die retro look, zorg dan tenminste dat je de animatie meer nadruk en gewicht geeft zodat het modern aanvoelt.”

    Veer toont met een aantal simpele voorbeelden hoe de toevoeging van een paar frames oude characters meer leven en persoonlijkheid inblaast. Neem Link van Zelda bijvoorbeeld. De zwaardaanval bestaat in de originele versie uit twee frames, door twee frames toe te voegen, krijgt de beweging eerst anticipatie en met het uitrekken van de stootbeweging van het zwaard, is het opeens veel dynamischer.

    Veer toont zijn nieuwe werk aan Luftrausers. Ogenschijnlijk kleine grafische details als verschillende versies van opspattend water, en wolken die reageren op vliegtuig en kogels brengen de actie veel meer tot leven.
    image
    Boven de originele animatie van Link, onder de aangepaste versie van Paul Veer. De toevoeging van twee frames maakt de beweging veel dynamischer.

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img