Vanochtend presenteerde de NVPI zijn jaarlijkse rapport over de omzet van de gamesindustrie. Dat leidde niet alleen tot koppen als “Gamesmarkt hard ingezakt” (FD.nl), maar ook tot ergernis bij andere brancheorganisaties. Zo telt de NVPI geen in-app purchases mee, maar doet toch uitspraken over de gehele omzet. De Dutch Games Association stuurde zojuist een persbericht de wereld in om de cijfers te voorzien van extra context.
Daarbij verwijst DGA-voorzitter Pim Bouman naar de onderzoeken van onder meer PWC, Newzoo en de Gamesmonitor (door onder meer TNO, TFI, DGA, DGG en Control). Bouman: “Een groot aantal bedrijven biedt hun games gratis aan, maar laat de gamers bijvoorbeeld betalen voor losse items in de spellen. Deze groeiende consumentenuitgaven worden door NVPI niet meegenomen in zijn jaarcijfers. En precies daar zit al enkele jaren de grootste groei.”
Wel onderstreept Bouman de verschuiving in de markt. “Net als in de muziekbranche zien we binnen games ook een aanzienlijke verschuiving van traditionele retail in doosjes, ook wel ‘boxed games’ genoemd, naar digitale en mobiele games. Er worden steeds meer games op digitale manier aangeboden, omdat hier vanuit de consument vraag naar is. Het marktaandeel van de traditionele retail neemt af, maar de toename van de omzet via online en mobiele verkoopkanalen is groot, waardoor de omzet in de Nederland in z’n geheel genomen groeit.”
Bouman: “Het is jammer dat op basis van incomplete gegevens een verkeerd beeld is geschetst van de staat van de gamesindustrie.”
Overigens is het niet de eerste keer dat de NVPI kritiek krijgt vanwege het schetsen van een incompleet beeld van de gamesindustrie. Op deze site verscheen in 2011 al dit artikel en vorig jaar deze column over hetzelfde onderwerp.