Het Utrechtse Nixxes is verantwoordelijk voor de PC en PS3 conversie van Tomb Raider van de Amerikaanse developer Crystal Dynamics. Het development verliep gelijktijdig en heeft bijna twee jaar in beslag genomen. Leuk voor de Nederlanders is dat de door hun gemaakte versies net even iets hoger scoren op Metacritic dan het leading platform. Nixxes baas Jurjen Katsman is tevreden: “Als verschillende teams aan hetzelfde ding werken, maar op andere platformen, dan ontstaat er toch iets van rivaliteit. We zijn dus blij dat onze versies zo goed ontvangen worden.”
Nixxes en Crystal Dynamics werken al heel lang samen, vanaf het moment dat Katsman in 1999 de Deamcast poort van Legacy of Kain: Soul Reaver voor zijn rekening nam. Hij deed daar in zijn eentje een half jaar over. Nu werken er zo’n zeventien mensen, allemaal programmeur, in de studio aan het Vredenburg. Check hier een in depth technische analyse van de drie platformen gedaan door Digital Foundry, waar de PC en PS3 versie goed door de keuring komen.
Filmpje van de PC specifieke toevoeging van ‘realistisch’ haar, die de massively-parallel processing capabilities van de nieuwe AMD kaarten toont. 10.000 individuele haren worden hiervoor real time gerenderd.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=HvHq4JIcneY’]