Een groot talent, zo kun je Tim Hijlkema wel noemen. De 2e jaars student Audiovisueel & animatie aan het Media College Amsterdam maakte in zijn vrije tijd een prachtige CGI-animatie met 26 (inderdaad, zes-en-twintig) bekende game-locaties.
Nadat zijn video verscheen op Kotaku, vroegen we Hijlkema om wat achtergrond. “Ik ben met de animatie begonnen in november 2012 als een project voor in mijn vrije tijd. Ik had van te voren met een vriend van mij (Lars Erik Fjøsne) bepaald welke locaties uit welke games er in zouden komen. We hadden een lijst van 26 video game locaties op alfabet gemaakt. We hadden afgesproken om elke game precies acht seconde te laten zien, dit was voor de tempo van de muziek (120 bpm). Ook had ik van te voren een leuke stijl bedacht om de locaties allemaal in te maken; het moest er niet al te realistisch of gedetaileerd uit te zien; ik hou van simplistisch.”
“Terwijl Lars bezig was met de muziek ging ik aan de slag in Maxon Cinema 4D met het maken van de locaties in chronologische volgorde. Ik begon altijd standaard met het bepalen van de camera positie. Uit de bepaalde camera positie begon ik met het modellen van de locatie, zodat ik niet meer hoefde te maken dan dat je in de shots zou zien.”
“Als de locatie qua models klaar was begon ik met het animeren. Sommige locaties zouden meer animaties hebben omdat ik meer had om mee te werken (bijvoorbeeld de jaren-30 auto’s uit Mafia II, of de Vice City scene waar zo’n beetje alles beweegt). De meeste locaties waren klaar binnen 2-4 dagen, maar sommige had ik zelfs al af binnen een paar uur!”
“De rendertijden moesten van mezelf niet langer duren dan 1 minuut per frame. De renders waren allemaal in full HD @30 FPS. Het renderen van elk shot duurde zo’n 3-4 uur. Ik werkte op een Alienware M17x R4, die heeft wel wat rekenkracht in z’n mars!”
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=RlD-Sufzrh4′]