Na bijna twee jaar te fungeren als steen in de maag, is Ridiculous Fishing weer een bron van plezier voor tweemansformatie Vlambeer. Het getergde duo lijkt het trauma achter zich te laten en kijkt uit naar de komende release van de iOS-game.
Wie dezer dagen Vlambeers kantoortje binnenloopt ziet een vrolijke en duidelijk geïnspireerde Jan Willem Nijman. Ridiculous Fishing nadert voltooiing en de 22-jarige designer spreekt er graag over.
“Er zit zo veel nieuwe stuff in, de game is zoveel langer. Je kunt er echt urenlang mee spelen. Je unlockt nieuwe areas door nieuwe vissen te vangen. En sommige vissen kun je alleen ‘s nachts vangen. Letterlijk. Dan moet je dus ‘s nachts spelen.”
“Billy, de hoofdpersoon, is gek. Hij ontvangt op zijn houten telefoon berichtjes via social media. Als je twee weken de game niet hebt gespeeld, staat het vol met berichtjes.”
En inderdaad, de game — die Vlambeer ontwikkelt in samenwerking met IGF-nominees Greg Wohlwend en Zach Gage — speelt geweldig. Nijman heeft het toch al over-the-top gamedesign nog extremer gemaakt. Vissen schiet je uit de lucht met dubbele Uzi’s, mortieren en halve kernexplosies.
Nijman: “Sinds het hele gedoe met de kloon ben ik niet echt positief meer geweest over deze game, maar nu weet ik het zeker: dit wordt echt fucking cool!”
Het is een radicaal andere toon dan de afgelopen twee jaar. In juli 2010 kregen Nijman en Vlambeer-partner Rami Ismail, toen officieel nog student, les in de ‘zwarte kant’ van de gamesindustrie. Publisher Gamenauts scoorde een flinke iOS-hit met een spelletje dat een brutale rip-off was van Vlambeers eerste game, Radical Fishing.
Voor Nijman waren het niet zozeer de misgelopen inkomsten die pijn deden (naar verluidt harkte Gamenauts meer dan een miljoen dollar binnen), het was de geknakte motivatie, de doodgeslagen inspiratie die hem en de rest van het team dwarszaten. En heel lang dwars bleven zitten.
De eigen iOS-versie van Radical Fishing, het aanstaande Ridiculous Fishing, belandde voor lange tijd in de ijskast. Niemand had er nog zin in. Werken aan die game betekende steeds opnieuw de confrontatie met dat nare, onbestemde gevoel — en de gerede kans te werken aan een game die, oh ironie, straks zelf als kloon beschouwd wordt.
Als een soort trauma-verwerking maakte het jonge duo (beiden zijn begin 20) een tour langs het sprekerscircuit, waar het onder meer opperde pers en publiek te leren onderscheid te maken tussen klonen en originele games.
Kennelijk heeft het geholpen. Het plezier in gamesmaken is terug en zelfs de release van Luftrausers, een ander Vlambeer-vervolg dat bijna klaar is, moest wijken voor Ridiculous Fishing.
En wanneer staat de game in AppStore? Rami Ismail: “We hopen de game uiterlijk half maart in de store te hebben. En dan sluiten we een periode af van bijna tweeëneenhalf jaar– een periode die we begonnen met veel optimisme, waarna we in een diep dal zijn beland. En daar zijn we nu weer uit. Opeens is alles op zijn plek gevallen.”