Het VPRO-radioprogramma Argos, een ‘journalistiek onderzoeksprogramma’, heeft in de uitzending van afgelopen vrijdag nogal stevig uitgehaald naar Spil Games en iQU. Vooral de laatste komt er slecht vanaf. Argos laat professor Peter Nikken de ethiek van het bedrijf in twijfel trekken.
Maar ook Spil Games krijgt het te verduren. Marketing directeur Oscar Diele zelf toont zich verrast over enkele advertenties op GirlsGoGames.com — een website van het bedrijf. En ook de opmerkingen van de verslaggever over de nieuwe cookie-wetgeving lijken de directeur te verrassen.
Argos wil een paar terecht kritische noten kraken, maar komt tegelijkertijd nogal vooringenomen over. We hebben Spil Games en iQU om een reactie gevraagd — die zullen we plaatsen zodra die komt.
Oordeel zelf:Â beluister de aflevering hier.
UPDATE:
Reactie, Reinout te Brake — CEO iQU
Uitzending vond ik leuk om naar te luisteren. Iedereen zijn mening. Het big brother gevoel vond ik zo kort door de bocht. Naïef zelfs. Kijk naar Google en Facebook. Ze weten en zien zo veel…
Typerend om het glas half vol te zien. Goede targetting is essentieel om het marketing budget goed in te zetten en irritaties van ‘slechte’ (games die je niet leuk vindt) reclames te voorkomen — en zelfs nieuwe spellen te zien die je wellicht normaal nooit zou opmerken.
Wij zien cookies niet als essential voor onze tracking.
Tenslotte deze stelling; voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zonder het dubbeltje te betalen. Betaal voor content en Klaar is Kees. Niet willen betalen, geen naam of mail geven, noopt naar onderzoek hoe je geen waste veroorzaakt voor bezoekers en developers.
Later voegt Te Brake daar nog aan toe:
Toch raar. PR rondom programma gaat over advertising on girls. Dus afslankpillen. Begrijp ik wel. Hoe ver ga je daarmee.
iQU target users met de juiste game (als het goed is). Dus het helpt gamers om games te “vinden” die ze wellicht anders niet hadden opgemerkt. Indien ze het spel leuk vinden, gaan ze betalen. Developer happy, gamer happy. Eigenlijk zorgt iQU dit binnen alle hektiek van de dag, de gamer in staat wordt gesteld om snel een game op te pakken en deze te verkennen. Het is aan hen om te bepalen of ze actief worden en gaan betalen. Developers die zien dat wij steeds meer en beter targetten om actieve en betalende spelers te sturen, zullen ons meer budget geven en hogere pay outs bieden. Hoe meer budget wij krijgen, hoe meer verschillende partijen wij kunnen bedienen met onze offers.
Nogmaals; cookie niet nodig voor ons en belangrijker; de data wordt niet gedeeld. Campagne data doet ons leren. Segmentatie in de verschillende games doet ons optimaliseren.