Herinneringen worden opgeroepen door beelden, door geuren en door… geluid. Met dat laatste in het achterhoofd ontwikkelde een trio Nederlandse studio’s met steun van het Gamefonds het spel Remembering.
Zoals we gewend zijn van de games van Monobanda (denk aan Bohm en Licht op Hout) bevat het spel ook dit keer geen plot of helder gameplay-doel. De bedoeling is de speler mee te slepen in een wereld van beeld en geluid om op die manier herinneringen bij hem op te roepen.
Yorick Goldewijk van Sonic Picnic — de studio verantwoordelijk voor de audio en muziek — legt uit: “Tijdens het maken van het spel dachten we aan onze eigen herinneringen en hoe we die konden opwekken door geluid en beeld.” Overigens is Sonic Picnic vanaf conceptfase betrokken bij de ontwikkeling — iets dat meer studio’s mogen doen, aldus Goldewijk.
Monobanda’s Liselore Goedhart voegt daar aan toe: “Met Remembering willen we laten zien dat geluid meer kan zijn dan alleen achtergrond. Hier is geluid het complete landchap.” En dan — een beetje over-the-top: “Het resultaat is een interactieve ervaring die op een vreemde manier vertrouwd aanvoelt, maar ook magisch anders is.”
Nieuwsgierig geworden? Remembering gaat in première tijdens Game in the City op 22 en 23 november in Amersfoort.