Op 1 oktober presenteert PWC haar Entertainment & Media Outlook 2012-2016. Gisteren werd er tijdens een sneak preview al een tipje van de sluier opgelicht over wat de toekomst brengt qua cijfers en trends.
De videogamesindustrie blijft groeien. In 2011 was de wereldwijde omzet 59 miljard en volgens PWC gaat dat naar 83 miljard in 2016. Zo’n 50% van die omzet komt uit Azië. Europa, het Midden-Oosten en Afrika zijn goed voor een dikke 25%. Ook de Nederlandse markt groeit.
De crisis heeft weliswaar gevolgen gehad voor onze eigen markt. In 2009 was de omzet nog 576 miljoen. In 2010 zakte dat terug naar 570 miljoen en daar bleven we in 2011 op hangen. De vooruitzichten zijn echter goed. In 2012 moeten we rond de 584 miljoen in het laatje brengen en de omzet in Nederland groeit in 2016 door naar 724 miljoen.
Grootste groeiers
PWC signaleert ook verschillende trends. Het aantal PC games dat in doosjes wordt verkocht blijft afnemen. Online en mobiel gaming groeien nog steeds en die groei gaat volgens PWC op niet al te lange termijn zelfs ten koste van de consolemarkt. Ook groeit de laatste markt minder hard dan casual gaming op portals, mobiele apparaten en social networks. Consoles gaan steeds meer gebruikt worden voor ander entertainment dan games. Verschillende apparaten gaan steeds meer met elkaar samenwerken. En er is een toename in de koop in tweedehands games.
Advertenties
Opmerkelijk is dat advertising volgens het rapport de grootste groeier is. De omzet in dit segment groeide in 2011 met maar liefst 20%. Onder deze noemer vallen niet alleen in-game advertising en statische ads in games en op game portals, maar ook advergames. De grote toename in omzet wordt door PWC onder andere toegeschreven aan de groei van social en gratis games.
Kortom: Hoewel de verkoop van console games en pc games in de reguliere retail afneemt neemt de omzet van andere segmenten genoeg toe om de industrie in z’n geheel te laten groeien.