Zijn eerste grote solo-project, Proun, leverde Joost van Dongen meteen een berg aandacht op (plus een uil en een paar dollars). Reden genoeg dus om uit te kijken naar zijn nieuwe game. En bij dezen kunnen we die onthullen. Het is een typisch Van Dongen-idee, dus — laten we zeggen — een afwijkend idee. Maak kennis met Cello Fortress, voor het eerst te spelen tijdens Indigo 2012.
Van Dongen, in het dagelijks leven lead-programmer van Ronimo Games, legt het zelf uit:
Cello Fortress is een combinatie van een game en live muziek performance. Een cellist bestuurt de verdediging van een fort… door op zijn cello te improviseren. Melodieën sturen de wapens, dissonante noten activeren de vlammenwerpers, en zo meer. Spelers uit het publiek besturen met joysticks tanks, en proberen het fort te verslaan. De cellist zorgt zo voor live muziek bij de game, en stuurt tegelijkertijd het spel om een uitdaging te zijn voor de spelers. Cello Fortress is een innovatieve samensmelting van een podiumoptreden en een game.
Prototype
De game is nog verre van af. Van Dongen:
Cello Fortress is een experiment. Een vroeg prototype om te kijken wat er zoal gedaan kan worden met de combinatie van een live muziek performance en een voor het publiek speelbare game. Cello Fortress is nog lang niet af, en Indigo is de proeftuin voor dit concept: hier moet blijken of het zo gaaf is als het klinkt! Als dat zo is, wordt Cello Fortress verbeterd en uitgebreid, en gaan er misschien nog meer cello-games gemaakt worden. Hopelijk levert Cello Fortress een spectaculair genoege show op om hiermee op meer festivals op te kunnen treden!
THE ROAD TO INDIGO 2012
De publieksdag van Indigo 2012, de speelbare tentoonstelling van de opvallendste Nederlandse independent gameprojecten, vindt plaats op 29 september in het Utrechtse stadhuis. In de aanloop van het event presenteren organisator Dutch Game Garden en Control gezamenlijk de line-up van deze derde Indigo-jaargang.