Waar de nederlandse filmindustrie aan elkaar hangt van fondsen en subsidies, doen de gamedevelopers het met indirecte bijdragen (bijvoorbeeld voor onderzoek en Holland Paviljoens) of een fonds ter grootte van 300 duizend euro – minder dan één honderdste van de 35 miljoen euro die het Filmfonds dit jaar uitdeelt.
We hebben het natuurlijk over het Gamefonds, dat naar alle waarschijnlijkheid een vervolg krijgt in 2013. Deze regeling is bijna too-good-to-be-true: toegewezen bedragen zijn géén lening, het fonds eist geen aandelen noch wil het delen in de winst, het kent zelfs geen echte opleveringsverplichting. De enige adder – voor een ander wellicht een donzig konijntje: het fonds is bedoeld om de artisticiteit van games te verhogen.
Niet kansloos
Dat betekent niet dat commerciële projecten zijn uitgesloten. Integendeel, zolang de makers kunnen aantonen dat hun project een zeker artistiek gehalte heeft, is niemand op voorhand kansloos. Zo ontving Ronimo Games 50 duizend euro voor Awesomenauts, Codeglue 52 duizend voor de ontwikkeling van een touch-editie van hun XBLA-game Rocket Riot en Engine Software 75 duizend voor de (3)DS-game Flip the Core.
Helaas…
Het Gamefonds mag dan het enige in zijn soort zijn dat zich exlusief op games richt, er zijn meer mogelijkheden. Indie studio Sparpweed wist een mooie mix te maken van diverse typen financiering. Voor de ontwikkeling van Ibb & Obb ontving het 80 duizend euro uit het Gamefonds. Dat is aangevuld met een lening van 65 duizend euro van het Rotterdam Media Fonds. (Interessant voor andere Rotterdamse studio’s? Helaas, het fonds blaast eind dit jaar zijn laatste adem uit.) De laatste bijdrage komt van een private investeerder: nog eens 20 duizend euro.
Sparpweed
Overigens ontving Ibb & Obb-bedenker Richard Boeser zijn allereerste bijdrage van dit blad, 1.000 euro voor de Control Scriptie Prijs in 2008. Zijn opleiding TU Delft legde daar 500 euro bovenop, zodat Boeser met zijn game naar de IndieCade E3-stand kon in 2009. Daar hield hij het contact met Sony aan over dat zal uitmonden in de PSN-release komende september. En over prijzen gesproken – die bestaan soms uit meer dan een overmaats beeld van een beest met vleugels. Bedrijven en instellingen schrijven geregeld competities uit met prijzengeld dat in de tonnen loopt. Die prijsvragen hebben als doel specifieke problemen op te lossen en zijn vaak vooral interessant voor de ontwikkelaars van applied games.
Prijzengeld
Een recent voorbeeld is de Future of Health Award. Zorgverzekeraar CZ stelt net als vorig jaar 200 duizend euro ter beschikking voor de uitvoering van het beste gameconcept in de gezondheidszorg. Deze prijsvraag staat open voor alle gamedevelopers (professionals en studenten) en zorgverleners die aanwezig zijn op het Games for Health Europe-congres. Ook de makers van entertainment games doen er goed aan even tijd te nemen om zich in te schrijven voor tenminste enkele van de vele awards – mét een geldprijzen – die de wereld rijk is. Vaak zijn de prijzen gekoppeld aan congressen, zoals A Maze Indie Connect, waar de winnaar 5.000 euro mee naar huis neemt. Soms zijn het publishers die awards inzetten om aan goede games te komen. Zo won Digital Dreams onlangs een Propeller Award van IndiePub, goed voor 5.000 dollar. Een jaar eerder legde een team van de NHTV in diezelfde competitie nog beslag op de hoofdprijs: 25 duizend dollar. Dichter bij huis is er onder andere de Cinekid Nieuwe Media Award. De winnaar van het beste spel dat geschikt is voor kinderen tussen de 4 en 14 jaar, ontvangt 7.500 euro. •