De reden waarom Pete Smith, Sony XDev director of product development, een presentatie houdt over pitches is volgens eigen zeggen heel egoïstisch. Met een lach zegt Smith dat hij het zat is om slechte pitches aan te horen. Met presentaties als deze probeert hij developers op weg te helpen en daarmee zijn eigen leven te veraangenamen.
Games zijn verschillend en pitches dus ook. Om een goede pitch te kunnen geven moet je weten waar je game over gaat. Zorg ervoor dat je je game kort weet te omschrijven. Dit klinkt waarschijnlijk logisch, maar nog veel developers gaan hier de fout in. Een van de beste omschrijvingen vindt Smith die van de serie Friends: “Een serie over de tijd in je leven waarin vrienden belangrijker worden dan familie.”
Een goed idee voor een game voldoet volgens Smith aan een drietal eisen. De game moet liefst relevant, onderscheidend en innovatief zijn. Wellicht zijn niet al deze criteria haalbaar, maar streef er wel naar. Aan vragen als “Waar zijn jullie naar op zoek?” heeft hij een broertje dood. “Als we dat zouden weten waren we er al lang zelf mee bezig”, zegt Smith. Als je een goed idee hebt, doe dan je huiswerk voor je gaat pitchen. Past je game binnen de strategie van de publisher bij wie je aanklopt? Onderzoek wat die strategie is en hoe jouw game daarbij aansluit.
De tools die je voor een pitch kunt gebruiken zijn divers. Rip-o-matics zijn relatief goedkoop en snel, maar missen een hands on gevoel. Dat laatste is met name belangrijk voor kleinere games met minder sterke graphics. Kies in dat geval liever voor een prototype. Wat je ook gebruikt, Smith heeft één heel belangrijke aanwijzing: “Des te gemakkelijker je het mij maakt, des te gemakkelijker ik een game waar ik wat in zie, intern kan presenteren.”
Als laatste heeft Smith nog een rij do’s en don’ts. Realiseer je dat je tegenover experts zit. Doe je research en zorg dat je lastige vragen kunt beantwoorden. Heb je geen antwoord, ga dan geen onzin verkopen, want daar wordt snel doorheen geprikt. Zorg ook dat je per pitch een nieuwe aangepaste presentatie maakt. Bijna niets maakt je kanslozer dan Xbox-controllers in een presentatie voor Sony laten staan. Een pitch hoeft ook niet perse door de belangrijkste persoon in het bedrijf te worden gedaan als dat niet de beste persoon hiervoor is. Ga niet lopen zeuren over andere uitgevers en ga zeker niet zeggen wat de uitgever aan wie je pitcht in jouw ogen fout doet. Zorg ook dat je niet de hele tijd volpraat. Laat tijd over voor feedback van de uitgever, daar kan je veel van leren. Hou je business case simpel, maar wees wel met slides voorbereid op diepgang. Branded goodies zijn zonde van het geld, maar een usb stick of een disk met alles erop moet je wel bij je hebben. En wellicht de belangrijkste tip van Smith: “Vergeet vooral niet te oefenen, want je hebt echt maar één kans om een eerste indruk te maken.”