Crowdfunding is bezig aan een sterke opmars. Er is dan ook veel voor te zeggen, het publiek koopt een aandeel in een project en deelt in een mogelijk succes.
Na de succesvolle Kickstarter campagne van Double Fine leek crowdfunding het ultieme antwoord op al uw investeringsvragen, maar de mislukte pogingen van Gamundo en Triangle Studios maken duidelijk dat de zaken iets genuanceerder liggen. “Eigenlijk zijn de projecten op Kickstarter allemaal pre-orders en is het niet echt crowdfunding” , zegt Ilja Goossens van Gamundo naar aanleiding van het terugtrekken van Panzer Pets. De geldschieters op de Amerikaanse crowdfunding site zijn dus geen investeerders maar consumenten en die gaan niet betalen voor de ontwikkeling van een Free-to-Play game.”
Remco de Rooij van Triangle Studios is ook teleurgesteld in het mislukte Kickstarter-avontuur van Cross of the Dutchman. “Het heeft meer invloed gehad dan ik van tevoren had gedacht. Als je merkt dat al je inspanningen keer op keer niet lukken, ga je opeens wel twijfelen aan de effectiviteit.”
Gemopper
Meer en meer klinkt gemopper over Kickstarter als platform voor investering. Alleen bekende games en developers zouden een kans maken, of alleen professioneel geproduceerde filmpjes, het liefst met wat humor. Het hele systeem van beloningen is tijdrovend en als je niet oppast blijft er weinig geld over om aan het development van de game te spenderen. Toch proberen steeds meer bedrijven het via deze weg, al haalt slechts een derde van de projecten succesvol de eindstreep.
Maar er zijn alternatieven. Een van de meest interessante is Gambitious. Een crowdfundingsite op initiatief van de Nederlandse zakenman Paul Hanraets die specifiek gericht is op gamedevelopment. Dat niet alleen, het model is ook aanzienlijk anders dan dat van Kickstarter. Op Gambitious geen pre-orders of beloningen, maar puur een investering voor een aandeel in de game. Is het gefinancierde project een succes dan krijgt de investeerder zijn geld terug en een winstuitkering.
Geen barmhartigheid
Ralph Egas van Abstraction Games staat met zijn nieuwe game Candy Kids tussen de eerste projecten waar mensen in kunnen investeren als de site in augustus van start gaat. “Gambitious doet een poging om een andere en meer serieuze doelgroep te bereiken van mensen die al hebben besloten te willen investeren”, zegt Egas. “Investeren is heel wat anders dan uit barmhartigheid geld schenken. Het komt dan aan op een business model dat hout snijdt, een presentatie die het gedachtengoed doelmatig en doelgericht overbrengt en natuurlijk prominente exposure.”
ZO WERKT GAMBITIOUS
De site draait momenteel in beta en geinteresseerden kunnen alvast rondsnuffelen en investeren in één van de acht projecten. Om ook Amerikaanse bezoekers de kans te geven om mee te doen, is er naast investeren ook een mogelijkheid tot doneren. Amerikanen mogen pas in 2013 (als de Jobs Act in werking treedt) via crowdfunding investeren, tot die tijd mogen ze alleen geld schenken. Studio’s die een project bij Gambitious aanmelden, worden vooraf beoordeeld door een panel industrieveteranen. “Projecten moeten goed doordacht en gedocumenteerd zijn”, zegt Hanraets. “Zo vragen we om en businessplan waarin zaken als marketingstrategie en salesverwachtingen zijn opgenomen. We merken dat veel indies daar niet goed over nadenken.”
Die exposure lijkt verzekerd als je één van het handjevol projecten bent waarmee Gambitious lanceert, maar er schuilt ook een gevaar. Weten investeerders de site wel te vinden? Crowdfunding staat en valt bij een actieve community van geïnteresseerde geldschieters. Paul Hanraets is actief in het aantrekken van investeerders naar de site: “We zijn nu nog even in stealth modus maar binnenkort starten we actief met de PR campagne. Daarvoor hebben we een internationaal PR bureau in de arm genomen. We zijn ook in gesprek met meerdere investeerdersnetwerken en de grotere gamecommunities. Dat zijn primair de dopelgroepen die we willen aanspreken. We blijven heel actief in het investerings- en wervingsproces, maar we zijn ook heel streng aan de poort voor alle nieuwe gameprojecten. Zo weet je als investeerder dat de games in ieder geval voldoen aan minimale zakelijke eisen.”
Reality check
Gambitious biedt participerende bedrijven een reality check door een panel van deskundigen. Zij lichten het business plan en het design document door en geven advies over eventuele verbeterpunten. Egas is enthousiast over die dienst: “Ons plan van aanpak is tot stand gekomen door tips die de deskundigen ons hebben gegeven. Wij hebben hierin het initiatief genomen en het is erg prettig werken met deskundigheid zonder dwingende adviezen.”
Ook Ilja Goossens probeert het opnieuw met Panzer Pets bij Gambitious. Hij is positief gestemd over de kansen: “Dit is equity based funding en puur gericht op games. Dat trekt een ander type investeerder, geen gamers die een remake van een oude hit willen of geïnteresseerd zijn in rewards. Hier deel je mee in de opbrengsten, dus investeer je in de game die echt een kans maakt succesvol te zijn.” •
TINK • De game waarmee Gambitious proefdraait is Tink van het Duitse Mimimi Productions. De game won tijdens Game Connection en verzekerde zich zo van een plekje op de PlayStation 3. Vooralsnog alleen een tech demo, maar voor 350.000 euro verwacht de developer de game klaar te stomen voor het echte werk. (Tot nu toe slechts voor 5,7 procent gefinancierd.)
>>Dit artikel komt uit Control #31, lees het hele tijdschrift nu gratis online.<<