Larian Studios is de grootste studio in België. Een combinatie van work for hire, backcatalog en ontwikkeling van eigen IP zorgt ervoor dat de studio met 50 werknemers financieel onafhankelijk is. Vorig jaar bedacht Larian baas Swen Vincke om zelf zijn games uit te geven: “Part time publishing is een slecht idee.”
Meer dan een miljoen exemplaren verkocht de Divinity serie tot nu toe, maar de studio is daar nooit financieel onafhankelijk van geworden volgens Vincke: “Publishers namen altijd een grote hap uit de opbrengsten.” Het zette hem aan het denken. Waarom geven we onze games niet gewoon zelf uit? Hoe moeilijk is dat nou helemaal? Wat doet een publisher nou eigenlijk?
Op al deze vragen kreeg Vincke de antwoorden toen hij het publishen in eigen hand nam. Het viel hem vies tegen: “Publishen is niet iets dat je er bij kan doen. Part time publishing is een slecht idee, er zijn geen magische shortcuts die je kunt nemen, geloof me ik heb het geprobeerd.” Vincke werd overweldigd door de hoeveelheid werk die op hem afkwam. Deals sluiten met elk territorium, zoeken naar de beste aanbiedingen in elk land, lokalisatie, verpakking, PR, marketing… Dus dat doen publishers dus.
Vincke realiseerde zich dat hij een dedicated publishing team aan moest stellen. Hij vond een geschikte partner in Sergei Klimov, een Rus met jarenlange ervaring op dit gebied bij verschillende studio’s. Klimov nam de grote bulk werk uit handen en zorgde voor een meer gestroomlijnde operatie. “Een goede deal maken kost weken. Er is heel veel research nodig en onderhandelingen. Iedereen liegt en probeert de zaken mooier voor te stellen. En dat proces moet je bij elk territorium door.”
En daar komen ook nog al die kleine dingen bij waar een developer niet bij stil staat, zoals PR , marketing, lokalisatie, verpakkingen en community building. Klimov: “We proberen zo lokaal mogelijk te zijn in al onze uitingen. Dat betekent dat we zo Duits mogelijk willen klinken in Duitsland, Frans in Frankrijk enzovoort. Dat kunnen we nooit allemaal zelf, dus hebben we voor al die gebieden plaatselijke PR mensen ingehuurd.” Zij zorgen naast communicatie in de eigen taal ook voor verpakkingen die het meest aansluiten bij de lokale smaak.
Het was een harde leerschool, maar het zelf uitgeven van games geeft Larian Studios volledige zeggenschap over de eigen toekomst. “We hebben in onze 15 jaar redelijk wat games gemaakt die we nu opnieuw kunnen uitgeven, al dan niet met extra content of andere verpakkingen.” De nieuwe game Dragon Commander staat gepland voor een release in de eerste helft van 2013.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=5XWoH7sOy8E’]