More

    [GDC Europe 2012] Dead Island trailer was heus niet de enige reden van het succes

    We kennen allemaal de ijzersterke announcement trailer van de zombie FPS Dead Island, waarin een gelukkig gezin bruut wordt afgeslacht door een horde zombies. Voor die trailer hadden weinig mensen van de game gehoord en nog minder voorspelden dat het zo’n hit zou zijn.

    Maar de hevig zuchtende Guido Eickmeyer van de Duitse uitgever Deep Silver wil dat wij goed begrijpen dat de trailer heus niet de enige reden van het succes is. Misschien dat de eerste miljoen copies verkocht zijn door het filmpje, maar daarna deed de positieve mond-op-mond reclame de rest.

    Volgens de duidelijk trotse Eickmeyer gaat het succes van de game tegen een aantal vaste industrieregels in. Zoals deze: ’titels met een ranking onder de 80% verkopen nooit goed’. “Dead Island heeft 71% op Metacritic en 73% op Gamerankings, maar we hebben inmiddels bijna 5 miljoen exemplaren verkocht”, aldus Eickmeyer. Nog een regel die de game overtreedt: ‘Nieuw IP lanceren laat in de levenscyclus van een console is onmogelijk.’ Het is niet helemaal duidelijk waar de spreker deze waarheden vandaan heeft overigens.

    Wat maakte de game dan wel tot een succes? “Dead Island had een duidelijk focus op een paar onderdelen. Co-op was een van die dingen die het heel goed heeft gedaan. Meer dan 6500 jaar is er inmiddels gezamenlijk online gespeeld. Verder is er geïnvesteerd in de unieke setting, memorabele momenten en verhaal. “Paradise going to hell!”, roept Eickmeyer nog maar eens voor de zekerheid. Enige productkennis kan hem niet ontzegd worden. “The story is cheesy. Fuck yeah! Nothing wrong with cheese.”

    Voor een investering van 20 miljoen euro (dev kosten en marketing) heeft hij het gelijk natuurlijk aan zijn zijde.

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=lZqrG1bdGtg’]

    GDC Discount

    Use code GDC25-CONTROL-10 to get 10% discount on select All Access, Core, or Summits passesspot_img

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img