Grootse plannen, een eerste klant, inschrijving KvK, een paar computers, achtste-hands meubels, en jullie nieuwe studio is “go”. Of heb je nog iets nodig, algemene voorwaarden misschien?
Nu, snel gevonden, de KvK heeft algemene voorwaarden voor algemeen gebruik op haar site staan. Makkelijk toch? Niet zo snel, want de algemene voorwaarden die de KvK ter beschikking stelt zijn tamelijk generiek. Algemene voorwaarden moeten het leven vooral makkelijker door zaken als garantie, het gebruik van IP, de beperking van aansprakelijkheid en betalingstermijnen alvast te regelen. Té algemene algemene voorwaarden, dus die niet goed passen bij wat je doet, maken het leven vooral moeilijker. Opdrachtgevers zullen niet begrijpen waarom er in artikel 7 een eigendomsvoorbehoud wordt gemaakt. En ik ook niet, tenzij je fysieke goederen levert. En wat is die “intellectuele wet- en regelgeving” in artikel 12 eigenlijk? Wetgeving met AI? Nee, de KvK voorwaarden, ze zijn zoveel waard als je ervoor betaalt: niets.
Algemene voorwaarden, van andere branches
Er is een aantal algemene voorwaarden die, met wat aanpassing in de opdrachtovereenkomst, worden gebruikt in de games-branche. De modulair opgezette voorwaarden van de IT brancheorganisatie ICT~Office bijvoorbeeld (het oude FENIT), of de verschillende bijzondere voorwaarden van de Bond Nederlandse Ontwerpers (BNO), zoals die voor “verlening onbeperkte licentie interactief media ontwerp”, of zelfs nog die van reclameclub de Vereniging van communicatie adviesbureau’s (VEA). Deze voorwaarden zijn over het algemeen goed en helder geschreven, maar er zijn veel aanpassingen voor nodig in de opdrachtovereenkomst, waarmee het nut van deze algemene voorwaarden voor de games-branche weer afneemt.
Waar zijn de algemene voorwaarden voor de gamesbranche?
Er is geloof ik in het verleden wel eens over gesproken, maar misschien wordt het tijd voor algemene voorwaarden in de gamesbranche, die ook rekening houden met de verschillende posities en werkzaamheden van de de partijen in deze branche. Dus met algemene voorwaarden die werken voor developers voor entertainment, advergames, applied, enzovoort. Ik sprak hier voor het schrijven van deze bijdrage ook kort over met Pim Bouwman van de DGA, en de eerste verkennende stappen zijn gezet.
In de comments hoor ik graag of algemene voorwaarden vanuit de branche jou een goed idee lijkt, en waar je vindt dat dan op gelet moet worden.