More

    [Column] Op stagegesprek doe je zo! — door Michel Maas

    Michel Maas is Studio Director bij GameHouse, bekend van Dutch Game Award-winnaar Delicious.

    Zo nu en dan krijg je mensen op bezoek die stage moeten lopen. Want dat is nu eenmaal wat heel veel stagiaires uitstralen. Ze zitten er bij alsof ze gedwongen worden om tegenover me plaats te nemen en het enthousiasme is dan ook ver te zoeken. Mijn harde schijf zus en mijn batterij zo. Lighten up! Het is maar een stageplek!

    De meesten zo zenuwachtig als een maagdelijke bruid dus probeer ik soms het ijs te breken door over iets heel anders te beginnen. En dat is nu net waar ik de meeste waarde aan hecht. ik probeer erachter te komen hoe iemand denkt over een creatief product en de ontwikkeling ervan. Wat voor mij als ‘studio’ veel interessanter is: “Vertel eens wat je favoriete film is, of je favoriete game en waarom. Of vertel eens wat je er niet goed aan vindt en wat je dan zou willen veranderen.”

    Op zich zijn dit vragen die ik aan iedere sollicitant stel, maar ik verwacht ook van een stagiaire dat hij of zij iets toe te voegen heeft aan onze studio. Maar dat is toch vaak teveel gevraagd. Mensen klappen dicht. Alsof ze bang zijn om het verkeerde antwoord te geven. Maar dat bestaat dus niet. Recent onderzoek heeft zelfs aangetoond:  De voornaamste reden om een stagiaire aan te nemen is de algemene indruk. Niet de skills.

    Nee, het gaat mis bij de opleiding. Moeten die stagebegeleiders niet eens wat aandacht besteden voorafgaand aan een stageperiode en de leerlingen begeleiden bij waar het eigenlijk om draait? Geef leerlingen eens een beeld van hoe het er aan toe gaat tijdens zo’n gesprek. Als je namelijk niet door zo’n gesprek komt heb je geen stageplek. Simpel. Vertel ze gewoon dat skills (afgezien die van ambachtslieden) overrated zijn. Kijk, begrijp me niet verkeerd. Je moet wel wat kunnen. Maar leer ze eens nadenken. Nadenken moet je ook leren namelijk. En help ze leren zichzelf te presenteren. Daar hebben ze veel meer aan.

    Ik weet het verder ook niet hoor, maar het lijkt me toch vaak voor te komen dat gamebedrijven weinig hebben aan mensen die ‘meelopen’ en liever mensen hebben die ‘meewerken’ en ‘meedenken’.

    Dus stel je komt bij ons solliciteren voor een stageplek, dan is hier de schijf van vijf:

    1. Neem een analoge portfolio mee. (Dus ook geen analoge portfolio op je laptop of iPad) Hierin wil ik zien wat jij het beste kunt.
    2. Begin met het meest actuele werk. Vergeet werk dat ouder is dan 2 jaar.
    3. Laat je eigen werk zien. Als je als creatief met een passie alleen werk hebt dat in opdracht van school is gemaakt, dan is er al iets mis.
    4. Vraag van tevoren het bedrijf specifiek naar gewenste vaardigheden en bedenk dan of jou dat verder gaat helpen. Je zit er tenslotte een half jaar, geen halve middag dus het moet wel bij je passen.
    5. Bedenk wat je favoriete film en game is en waarom. Vertel ook wat je er aan zou willen veranderen waardoor jij het beter zou vinden.

    Dus de volgende keer dat je bij ons langskomt, vergeet dan je skill set en software kennis. Als dat is wat je opleiding voorschrijft of je stage begeleider je voorhoudt, dan stel ik voor dat je bij de rest van de Nederlandse gamebedrijven langsgaat. Niet bij GameHouse.

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img