Hironobu Sakaguchi werkte aan de eerste Final Fantasy in een team van slechts vier personen. Een van die personen was Hiromichi Tanaka, de producer van Final Fantasy 14, die onlangs aankondigde Square Enix na 29 jaar te verlaten. Ze hadden samen al aan meerdere ideeën gewerkt, maar niets was goed genoeg om echt te worden uitgewerkt. Ze kregen nog één laatste kans en dat werd Final Fantasy. ”Vandaar ook de naam.” zegt Sakaguchi-san. “Het was onze laatste poging waarin we al onze fantasie hebben gestopt.” Dat het een serie is geworden die nu nog steeds nieuwe delen voortbrengt is gedeeltelijk ook toeval. Toen ze een titel voor hun tweede game moesten bedenken waren ze bijna voor een andere titel gegaan. Uiteindelijk kozen ze voor Final Fantasy II en de rest is ‘history’.
Tegen de tijd van Final Fantasy IV was het team uitgegroeid tot 60 personen. Sakaguchi-san vond het managen van zo’n team lastig. “We hadden veel jonge mensen met veel talent, maar zij luisterden lang niet altijd naar de orders van de directeur. Vaak deden ze wat ze zelf wilden. Gelukkig hadden ze ook Ken Narita als programmeur. Sakaguchi hierover: “Narita is heel communicatief en heel open. Hij heeft erg geholpen bij de teamvorming en de interne communicatie.” In Final Fantasy VII kwamen de 3D graphics. Dat maakte het allemaal nog lastiger. Voor dit werk werden er een aantal externe 3D expert bijgehaald. Het laten samenwerken van externen met een eigen team vergt nog meer van het management. Sakaguchi: “Vanaf dat moment heb ik afstand genomen van de productie en me gericht op de rol van manager.” Die veranderende rol is ook de reden dat Sakaguchi Square Enix uiteindelijk heeft verlaten. Hij zegt hierover “Toen ik wegging was ik meer manager dan gamemaker. Het ging meer over winst en dergelijke zaken. Ik realiseerde me dat ik liever games maak. Dat ik een maker ben. Daarom ben ik een nieuw bedrijf begonnen, Mistwalker.”
Op dit moment is Sakaguchi-san net klaar met Party Wave. Een iOS game over surfen. Over het feit dat dit een onverwachte titel is voor de developer van normaliter veel grotere games zegt hij. “Ik hou van surfen en wilde er een game over maken. Daarnaast denk ik dat er niet veel verschil is tussen het maken van grote of kleine games. Het zijn allemaal je kindjes waar je evenveel van houdt.” Zie hieronder Party Wave van Mistwalker.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=EXAr6mjC40E’]