Gearbox-baas Randy Pitchford heeft een droom. Hij wil dat we games niet zoals nu alleen maar spelen, maar hij wil dat we een game beleven en meemaken. “Onderzoek dat ze nu verrichten is een kleine stap, maar wel een stap richting The Matrix.”
Er zijn mensen die roepen dat de volgende generatie consoles de laatste is, maar Pitchford noemt zulke mensen zwartkijkers. Want hij gelooft dat, ondanks de steeds geavanceerdere techniek, we nu nog steeds leven in de steentijd van videogames. “De input en feedback beperkt ons als gamers. De feedback die je van de game krijgt is niets meer dan beeld en geluid en voor input hebben we weinig meer dan een toetsenbord of een controller.” Met Kinect is er een stapje vooruit gedaan, maar Pitchford noemt de meeste Kinect games onhandig. “Ze doen niet veel meer dan een druk op de knop vervangen door een beweging, terwijl die druk op een knop veel sneller is.”
Ruiken
Maar als we nu in het stenen tijdperk leven. Hoe ziet de toekomst er dan uit? Daar heeft Pitchford een heel duidelijk beeld over. Gamen moet echt meeslepend worden. Als eerste voorbeeld noemt hij het Holodeck uit Star Trek. Een gesimuleerde realiteit, maar wel een die zo echt is dat je niet alleen beeld en geluid kunt ervaren, maar dat ook andere zintuigen aan bod komen. Als je zo kan gamen dan kan je de gamewereld ook voelen en zelfs ruiken. Het tweede voorbeeld dat hij geeft is de Matrix. De hoofdpersonen uit die film worden in een interface geplugd en terwijl ze fysiek niets doen maken ze de spannendste avonturen mee die, hoewel ze alleen virtueel zijn, toch heel echt aanvoelen.
The Matrix
Pitchford realiseert zich dat dergelijke mogelijkheden nog ver verwijderd liggen van de huidige mogelijkheden. “Maar,” zegt hij “er wordt nu onderzoek gedaan in Californië, waarin wordt gemeten wat een menselijk brein doet met input. Ze scannen hersenen terwijl mensen YouTube filmpjes kijken en leggen die data vast. Vervolgens gaan ze op zoek naar algoritmen. Dat is een eerste stap naar de Matrix, maar wel een heel kleine stap.”