Iedere game ontwikkelaar weet het: zichtbaarheid in de App Store of Google Play is essentieel wil je een redelijk aantal exemplaren van je game verkopen. Maar met elke dag 100 nieuwe games is dat niet eenvoudig. Helaas zijn de huidige app stores zo opgezet dat het moeilijk is om hierin door te breken. Ze richten zich heel erg op het principe van The Winner Takes All. De potentiële koper wordt steeds de meest succesvolste games voorgeschoteld en andere games die vaak minstens zo goed zijn, blijven vrijwel onzichtbaar.
Hou op met die Top 10 lijstjes!
Apple en Google doen wel een poging om spelers ook de nieuwste games te laten zien, maar gezien het aantal nieuwe games wordt hier steeds een kleine keus gemaakt die sterk beïnvloed wordt door wie de beste contacten met Apple heeft. De grote uitgevers hebben vaak de eerste rechten. De cijfers laten zien hoe belangrijk deze “features” zijn. YoYo Games heeft goede contacten met Google en als gevolg daarvan zijn een aantal van onze games daar gefeatured. Dit leidt, zelfs op Android, al gauw tot enige tienduizenden verkopen in een week en de games blijven daarna ook lang beter verkopen. En voor een gratis game als Rick O’Shea leidde het tot bijna een miljoen downloads.
Dit beleid is niet alleen vervelend voor de ontwikkelaars, maar ook voor de spelers. Als ik in de App Store kijk, zie ik elke week vrijwel dezelfde games in de top 50 staan. Deze heb ik allemaal of al gekocht of ik heb al eerder besloten dat ik er niet in geïnteresseerd ben. Het gevolg is dat ik minder games koop.
Top 1000
Hier is mijn suggestie voor een betere App Store. Hou op met die top-10 lijstjes. Laat de gebruiker in plaats hiervan elke keer een selectie zien uit de top 1000. Dit zijn gegarandeerd allemaal goede games en je stimuleert de speler om nieuwe dingen te proberen. Doe hetzelfde met de nieuwe games. Maak geen wekelijkse selectie van een stuk of 20. In plaats hiervan, bepaal welke games goed genoeg zijn (zeg, de beste 25%) en laat elke keer daar een random selectie uit zien. Het gevolg is natuurlijk dat de top games van nu wat minder goed zullen verkopen. Maar het totaal aantal verkopen zal toenemen en meer ontwikkelaars zullen er een goede boterham aan kunnen verdienen.
Eenvoudiger
Ik denk, om eerlijk te zijn, dat het niet zal gebeuren. De druk van de grote uitgevers zal te groot zijn. Maar Apple lijkt zich in ieder geval zelf ook te realiseren dat ze het eenvoudiger moeten maken voor klanten om bepaalde content te vinden. Recent hebben ze de App Store zoekengine Chomp overgenomen. Hiermee wordt het voor gebruikers mogelijk om bijvoorbeeld binnen categorieën te zoeken. Dit is in ieder geval een eerste stap naar een verbeterde App Store.