Duizenden bezoekers uit de hele wereld komen ieder jaar naar E3. Onder hen ook tientallen Nederlanders. Wat zoeken zij op de beurs? Control sprak eerder met Iceberg Interactive en Green Hill. Dit keer de beurt aan Jochen Willemsen, Creative Director van Utrax.
Veel bedrijven lopen alle stands af met visitekaartjes. Dat heeft weinig nut.
Wat doe je hier?
“Alle grote klanten van Utrax zijn aanwezig op de E3. Niet altijd is de directe contactpersoon aanwezig, maar dat kan ook z’n voordeel hebben, want zo ontmoet ik ook andere personen bij hetzelfde bedrijf.”
Echte acquisitie doet Utrax niet op deze beurs. Willemsen: “Veel bedrijven lopen alle stands af met visitekaartjes. Dat heeft weinig nut, want dan verdwijn je ergens op een grote stapel en dat levert weinig op.”
“Op de E3 is het voornamelijk contacten onderhouden, je gezicht laten zien en er voor zorgen dat ze je niet vergeten. Er komen steeds meer bedrijven die localisatie diensten leveren en daarom is het belangrijk er boven op te zitten.”
Wat is je opgevallen?
“Ubisoft. Een aantal jaar terug waren het persconferenties waar voornamelijk het zware Franse accent opviel en nu komen ze ineens met het meest verrassende IP van de E3. Het is een klant van ons, maar zelfs wij hadden nog niet van Watch Dogs gehoord.”
Wat heb je gemist?
“Ik had meer verwacht van Nintendo en vind dat ze niet aan de verwachtingen hebben voldaan. Vorig jaar hebben ze veel content aangekondigd voor de Wii U, maar daar zie je nu weinig van terug.”
“Ik had gehoopt op een grote launch titel voor de nieuwe Nintendo console. Iets in de orde van grootte van GTA V exclusief op Wii U. Niet letterlijk dat hoor, maar gewoon een knaller.”