Developer Gamundo heeft zojuist de stekker uit zijn Kickstarter-campagne Panzer Pets getrokken. Met nog slechts een paar dagen te gaan moest er nog meer dan 70 duizend dollar worden opgehaald — terwijl er tot vanochtend minder dan 9 duizend was toegezegd. Overigens betekent het einde van de Kickstarter, niet per se het einde van de game.
UPDATE: Lees ook de uitgebreide reactie van Gamundo
Panzer Pets is in feite een afstammeling van Virtual Fairground’s Galaktic Football MMO. Gamundo-oprichter Ilja Goossens wist de assets van het failliete Fairground te bemachtigen en gebruikte die als basis voor zijn nieuwe robotgame. Een game die er, zoals gezegd, nog steeds kan komen.
Maar eerlijk: slechts weinigen zullen verbaasd zijn over het mislukken van Gamundo’s Kickstarter-campagne. Dat heeft weinig te maken met de game of de proposities, maar alles met de video boodschap. Die is cruciaal bij Kickstarter. Wat mij betreft maakte het Amsterdamse bedrijf twee fouten.
Op de eerste plaats: Kickstarter is he-le-maal geen platform voor crowdfunding. Het is een webwinkel, een online retailer met alleen producten in de voorverkoop. Je moet dus iets vérkopen, iets bieden, niet vrágen om budget. Dat was wellicht ooit de opzet van de site, maar zo werkt het al lang niet meer. Aan de mededeling “We hebben geld nodig om deze game af te maken” heeft niemand meer een boodschap.
En ten tweede: net als in de App Store wordt het ook op Kickstarter steeds moeilijker om op te vallen. Je hebt één kans: die videoboodschap. Als je een geniaal en uniek product hebt, hoef je slechts je product te tonen (zie: Pebble). Kom je aan met de zoveelste game, laat dan binnen 20 seconden zien waarom jouw game toch uniek is (zie: The Banner Saga), of probeer op te vallen met een uiterst grappig filmpje (ja, Tim Schafer was wellicht al bekend — maar zijn succesvolle boodschap had wél humor, en bekijk ook eens de ‘reactie‘ daarop).
Enfin, vooralsnog telt Nederland dus slechts één succesvol game gerelateerd Kickstarter-project, de Air Guitar Move. Daarover later meer deze week.