Ilja Goossens, CEO en Founder van Gamundo — het bedrijf achter Panzer Pets, stuurde een uitgebreide reactie naar aanleiding van ons artikel van deze morgen. Hij gaat in op de kansen en onmogelijkheden van een platform als Kickstarter.
Naar aanleiding van het artikel van Matthijs Dierckx over het stopzetten van de Panzer Pets Kickstarter campagne leek het mij een goed idee een aantal zaken in perspectief te plaatsen.
Het cancellen van de campagne
Wij hebben besloten om de campagne stop te zetten omdat ik denk dat Panzer Pets in de huidige vorm niet geschikt is voor Kickstarter. Dit omdat het een free-to-play game is, de doelgroep aanzienlijk jonger is dan de pledgers (kom ik later nog op terug) en omdat we geen celebrity team of titel hebben.
Een free-to-play titel zou zich beter lenen voor een equity based crowdfunding platform als Symbid en Gambitious omdat hier de return in geld belangrijker is dan de directe return in de vorm van een reward.
Via Kickstarter hebben we wel een aantal zeer interessante contacten opgedaan die mogelijk de toekomst voor Panzer Pets garanderen, maar daar kan ik nu nog niet veel over vertellen.Â
De Aanleiding
Wij zijn begonnen met het opzetten van een Kickstarter campagne omdat we met een relatief kleine groep enthousiastelingen bezig waren aan een ambiteus project. Om dit project succevol te kunnen launchen hadden we extra resources (lees geld) nodig. Het eigen geld is eindig en via investeerders en publishers is het dezer dagen zeer lastig om geld op te halen.
Uit eigen ervaring weet ik dat dit zeker kan lukken, maar hier gaan 6-12 maanden overheen. Crowdfunding leek een snellere methode die de laatste maanden sterk in opkomst was. Het duurde echter lang voordat we in staat waren om een Kickstarter campagne te launchen vanwege de complexe regelgeving. Dit maakt dat we naar mijn mening iets te laat waren om echt van de hype te profiteren.
Het platform
Kickstarter is een crowdfunding platform dat naar mijn mening is ontstaan om projecten die niet via de reguliere kanalen gefinancierd kunnen worden, omdat ze te kleinschalig zijn of gewoon te afwijkend, toch te kunnen realiseren.
In eerste instantie gold dit ook voor games. Er was een gebruikersgroep van ‘pledgers’ die, net als ik, het leuk vonden om goede ideeën te ondersteunen zonder dat je direct zelf het spel wilde spelen of het product wilde hebben.
De game projecten op kickstarter zijn meer en meer game celebrity of retro projecten geworden. Bijna alle succesvolle campagnes zijn reeds bestaande games die voor nieuwe platformen worden uitgebracht of projecten van studios die al (meerdere) grote titels op hun naam hebben staan. Deze partijen maken het in mijn ogen dan ook moeilijker voor onbekende partijen als Gamundo om hun project gefinancierd te krijgen.
Daarnaast heb ik de hoeveelheid ‘gamers’ op kickstarter onderschat. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het percentage van de pledgers die ook daadwerkelijk de game willen spelen heel erg hoog is. Dit is in mijn optiek niet de orginele gedachte achter Kickstarter. Eigenlijk zijn het dus allemaal pre-orders en is het niet echt crowdfunding.
De Campagne
Het onderdeel van Kickstarter waar veel tijd in gaat zitten is het samenstellen van je campagne. Waren het in eerste instantie simpele ideeën op de achterkant van een bierviltje, tegenwoordig komt er heel wat meer bij kijken.
Maar wat is dan een goede campagne? Het meeste commentaar hebben we gekregen op het filmpje. Het was niet grappig, slecht Engels et cetera. Maar omdat Double Fine grappig was (en ook een professioneel team had om aan de campagne te werken) moeten nu ineens alle filmpjes grappig zijn?
Ik vond het filmpje inhoudelijk goed, oprecht en met de mensen die ook daadwerkelijk de game hebben bedacht, ontwerpen en ontwikkelen.
De Game
Inhoudelijk is er weinig commentaar op het gamedesign. Ik denk wel dat free-to-play games het erg moeilijk hebben op Kickstarter, met name omdat je dan geen copy van de game kan weggeven.
Het is terecht dat een van de opmerkingen onder het artikel is dat de doelgroep van de game te jong is voor Kickstarter. Daar gaan we weer, als je er vanuit gaat dat de ‘pledgers’ de game ook zelf willen spelen.
Maar het game design en artwork is van uitstekende kwaliteit, dit in tegenstelling tot veel andere projecten die wel gefund zijn. Wat gaan die leveren? Gaan die uberhaupt leveren? Wat is er al voortgekomen uit Kickstarter qua games?
Marketing
Het is belangrijk om al ruim van te voren te beginnen met je campagne (ja Vlad, you told me so…).
Het probleem is echter om je te onderscheiden van de andere game projecten op Kickstarter, want het zijn er nu wel heel veel. Ik heb een uitgebreid netwerk van game journalisten, maar die zijn na de zoveelste indie Kickstarter launch er ook wel klaar mee. Dan schrijven ze liever over een remake van Carmageddon of Leisure Suit Larry. Begrijpelijk, maar jammer.
Dus wat doe je als je een goed concept hebt, mooie graphics en een Kickstarter campagne om onder de aandacht te komen? Wij hebben veel geprobeerd, iets minder aandacht gekregen in de pers en zo goed als geen conversies naar pledgers.
Ligt het dan aan de game?
Vorm over Inhoud
Als ik veel van de reacties moet geloven is het belangrijker wie en hoe je presentatie is dan of het idee goed is (en ook ten uitvoer gebracht kan worden). Maar dit is uiteraard met heel veel ideeën zo, alleen zijn de middelen die je hebt met betrekking tot promotie van een Kickstarter campagne vrij beperkt.
Conclusie
- Een aantal aspecten heb ik onderschat, met name de hoeveelheid werk die het vereist om de campagne te maken en te updaten.
- Het marketen van een Kickstarter campagne is moeilijk, heel moeilijk. Je moet dus echt iets hebben waar de journalisten over kunnen schrijven.
- Daarnaast hoop je natuurlijk dat je concept sterk genoeg is om te gaan ‘vliegen’ zodat je de funding ophaalt en misschien nog wel meer.
- De game zelf moet gespeeld worden door de ‘pledgers’ — daarom zal ook een Triangle het moeilijk hebben, want wat heeft de gemiddelde Amerikaan met Friesland?
- De rewards zijn super belangrijk, mensen willen gewoon (minimaal) een kopie van de game.
- Voor free-to-play games is equity based crowdfunding een betere oplossing, omdat daar een financiële return belangrijker is dan de rewards.
- Vraag David Perry, John Romero, Will Wright of Peter Molyneux of ze je filmpje inspreken, dat garandeert wel het succes van je campagne (NIET van je game als je naar de laatste titels van Wright en Molyneux kijkt).
- Mocht je campagne succesvol zijn, hoeveel hou je er dan daadwerkelijk aan over? Hou dat ook in gedachte. Hier een mooie breakdown http://www.kickstarter.com/
projects/starcommand/star- command-sci-fi-meets-gamedev- story-for-ios-an/posts/208395 - Wat gebeurt er met alle games die gefund zijn? De verwachtingen zijn nu wel erg hoog voor Double fine, Wasteland 2 en de Banner Saga. Laat staan wat er met het gros van de $25k – $150k games gaat gebeuren. Ik heb redelijk wat ervaring met game development, maar een dergelijk budget zonder bestaande engine of framework is wel erg laag.
Al met al vind ik het erg jammer dat het niet is gelukt! Uiteraard had ik het liever anders gezien, maar zo werkt het nu eenmaal met het ophalen van funding, ook crowdfunding.
But keep an eye out for Panzer Pets, because: Who doesn’t like robots?