More

    [Reportage] Jammen in het buitenland — deel 2: Kopenhagen

    Rami Ismail vertrok met zijn gamebroeder Jan Willem Nijman van Vlambeer naar Kopenhagen om daar te jammen. Ze wonnen vorig jaar met een andere teamsamenstelling de jury- en publieksprijs met GlitchHiker.

    “We waren uitgenodigd door de organisatie om daar mee te doen aan de Nordic Game Jam, de Kopenhaagse Global Game Jam. We hadden graag onze GlitchHiker-titel verdedigd hier in Nederland, maar de kans om mee te doen in een andere omgeving – zeker een met zoveel mensen op één locatie, konden we niet laten liggen.”

    Hoe was de samenstelling van je team qua nationaliteiten?

    “We hadden vier mensen in het team: wij twee uit Nederland, Ciro ‘tinycolossus’ Continisio uit Italië voor de art en de Finse Arvi ‘Hempuli’ Teikari voor de muziek. Beiden zijn vrienden van ons van wie we het werk kennen en wederzijds, dus we wisten dat het team capabel was. Zo werken we het fijnst op jams – met een vertrouwd team.”

    Hoe werd er daar gejamd?

    “De jam werd gehouden op de IT University in Kopenhagen, een enorme locatie. Teams waren vrij een eigen plekje te vinden. Dat varieerde van tafels in het atrium tot eigen lokalen. In één lokaal, waar Douglas Wilson (JOUST, B.U.T.T.O.N.) aan het werk was, hingen ruim twintig kleurrijke Move Controllers in het donker aan het plafond. Er was ‘s avonds een gezamenlijk avondeten in de kantine.”

    Wat viel je het meest op aan jammen in Kopenhagen?

    “Het schaalverschil en de lezingen. Waar in Nederland de jam ten opzichte van de rest van de wereld relatief groot is, is Kopenhagen honderden mensen op één locatie. Die mix van zoveel verschillende mensen en invloeden op één locatie leidde tot een enorm inspirerende omgeving. Daarnaast waren er voor het bekendmaken van de jam een aantal interessante lezingen in twee zalen, waaronder een groot aantal internationale sprekers.”

    Zijn er culturele verschillen te ontdekken in gamedesign in Nederland en Denemarken?

    “Als we de jam-games uit Nederland vergelijken met wat we in Denemarken hebben gespeeld, denken we dat het grootste verschil is dat het thema in Nederland veel visueler is opgepikt. Games in Nederland hebben vaak de cirkel van de slang of letterlijk slangen in de game. In Denemarken leek het thema vaker opgevat te worden als ‘leven’ of ‘oneindigheid’.”

    Zijn Deense games echt anders dan Nederlandse games? 

    “De games die in Denemarken gemaakt waren zijn aanzienlijk experimenteler. Er waren aparte prijzen voor fysieke- en bordspellen en het gehalte niet puur digitale eindproducten was aanzienlijk hoger. Er waren games die puur gericht waren op narratief en er waren spellen die je speelde door zo hard mogelijk te schreeuwen in een microfoon.”

    Waar ga je volgend jaar jammen?  

    We hebben geen idee. We doen waarschijnlijk weer mee met een aantal jams dit jaar, zoals bijvoorbeeld de Berlin Indie Game Jam (BigJam) en No More Sweden klinkt ook wel leuk. Wat de Global Game Jam betreft zien we wel wat er gebeurt! •

    Het resultaat: Infinite S.W.A.T.

    [yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=-E2J4SDQwa8′]

    Download de game hier.

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img