Zelden zoveel reacties gehad op een cover als die van nummer 30. Coverartist van de Maand Karel Millenaar ontwierp dan ook een zeer opvallende en — voor wie het wil zien — zelfs provocerende omslag. Overigens, wie Millenaar een beetje kent weet dat dat tevens een goede omschrijving is van hem persoonlijk.
Enfin, op veler verzoek nu dus als wallpaper. (Downloads en commentaar van Millenaar zelf na de klik.)
Cover Control 030 door Karel Millenaar – 1600 x 1000
Cover Control 030 door Karel Millenaar – 1600 x 900
Cover Control 030 door Karel Millenaar – 1024 x 768
Vertel iets over jezelf
Karel Millenaar: “Kritisch, vuilgebekt en meestal in een rothumeur zijn veelal de woorden die mensen gebruiken als ze mij omschrijven. Ik ben begonnen als ontwerper door drie jaren te spenderen op de illustratieopleiding in Den Bosch. Illustratie in de klassieke zin stond me zeer tegen en ik heb mijn weg gevonden naar de HKU. Daar heb ik game design en development gestudeerd en mijn MA behaald. Tijdens die studie heb ik mijn aandacht verlegd van vormgeving naar game design en sindsdien hink ik op die twee benen. Als ontwerper ben ik aangetrokken tot ontwerpen die iets subversiefs en absurds doen. Denk aan de werken van John Currin, Moebius en Prince. Binnen de dimensies van ongemak en weerzin in combinatie met plezier en verwondering plaats ik het liefst mijn ontwerpen.”
Carrière
“Na het afstuderen ben ik onderzoek gaan doen naar game design processen en begonnen met het doceren van game design. In 2009 ben ik begonnen aan de missie om het spelen uit de magische doos te breken door met 2 anderen FourceLabs te starten. FourceLabs is een ontwerp- en ontwikkelstudio van toegepaste games en speelomgevingen met een fysiek en sociaal karakter.”
Over de cover
“Bij de cover heb ik mij vooral laten leiden door de ervaring en de thematiek. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk aspecten met elkaar te laten botsen, zodat er een levendig cover ontstaat. Ik werk uitsluitend in Illustrator omdat je erg flexibel bent met het schalen en combineren van vormen. Ik ben begonnen met het opzetten van de compositie door de hoofdfiguren als grove silhouetten te plaatsen. Daarna bouw ik de binnenvormen op en voeg ik iteratief de details, kleur en andere vormen aan toe. Het meeste werk zit in het balanceren van de totaal compositie, rekening houdend dat het beeld interessant blijft als totaal spread, maar ook als twee aparte helften.” •