Door een foutje waren de twee laatste alinea’s weggevallen. Nu dus de hele column.
Een middagje games spelen, op de hielen gezeten door een camera van RTV Utrecht. Hoogleraar Informatica zijn aan de Universiteit Utrecht heeft soms zijn leuke kanten. Op 3 februari presenteerden de eerstejaarsstudenten van de richting Gametechnologie hun eerste games tijdens een symposium. En ik zat in de jury. De opdracht was: maak een modern concept voor een retro game door er nieuwe technologie aan toe te voegen. 19 teams van elk ongeveer vijf studenten produceerden in tien weken tijd hun games.
En de resultaten mochten er zijn. Wat dacht je van een breakout spel waarbij je het balkje met je vinger kunt tekenen in plaats van het te bewegen? (Een uitgever heeft al interesse getoond.) Of een Pokemon spel waarin je met gesproken commando’s aanvalsopdrachten kunt geven, net als in de ‘echte’ wereld? Er werd Internet technologie aan games toegevoegd, beweging gebruikt voor besturing, en er werden nieuwe grafische stijlen en AI toegepast. Je kunt de trailers van alle games hier zien. Tijdens een symposium werden de beste games gepresenteerd. Toegegeven, niet alle ontwikkelaars waren goed in presenteren; het blijven Informatici. Maar het ging om de game. Meer informatie vind je hier.
De jury heeft de game Protect Your Brain van het team Sure Shot tot winnaar uitgeroepen. Deze zombie game is gebaseerd op het spel Crimsonland. De studenten maakten er een hectisch co-op spel van met uitgebalanceerde gameplay. Spelers moeten gezamelijk (via Internet) werelden bevrijden van de zombies en elkaar helpen door health of munitie achter te laten. De jury was zeer enthousiast over de game die echt af is en prima speelt. De visuele stijl is prachtig. Alle sprites, muziek, en geluidseffecten zijn door de studenten zelf gemaakt en de game gebruikt een speciale techniek waarbij spelers alleen dat deel van de wereld kunnnen zien wat door hun zaklamp verlicht wordt.
Ook het publiek kon een winnaar aanwijzen. Dit werd het spel Pokemon – Wind gemaakt door het team WindMill Studios. Deze game is gebaseerd op de bekende Pokemon games. De studenten hebben er een drie-dimensionale versie van gemaakt en hebben spraakbesturing toegevoegd.
Het enthousiasme van de studenten was groot en ik hoop dat ze dat in de rest van hun opleiding vasthouden. Tijdens het project hebben de studenten vooral ook ondervonden wat ze allemaal nog niet kunnen. Hopelijk leidt dat tot een grotere interesse in de vele vakken die nog volgen. En de resultaten zijn ook een goede “nulmeting”. Zo kunnen we aan het eind van de opleiding bekijken wat ze in die vijf jaar geleerd hebben.
Na het symposium was het eindelijk weekend. Tijd om de schaatsen onder te binden en te trainen voor de “elfstedentocht”. Maar die ging helaas niet door. Dus maar gauw gekeken naar een electronische versie. En inderdaad, er zijn een aantal elfstedentocht games te vinden op Internet. Maar wat een droefheid. Unox soep verzamelen, wakken omzeilen en bukken voor bruggen. Verder komt men niet. De bedrijven die ze gemaakt hebben moeten zich schamen. Onze eerstejaarsstudenten doen het al een stuk beter. Wie maakt er een keer een echt goed elfstedentochtspel?