Ik heb een bekentenis te doen. Ik ben ondernemer, en daar ben ik trots op.
Dat voelt een beetje gek om te schrijven, want ik had het zo’n tien jaar geleden niet durven voorspellen. In die tijd studeerde ik voor animator op de Willem De Kooning academie in Rotterdam. Ik was onderdeel van een klein klasje antikapitalistische animators die vooral gekke filmpjes wilden maken. Het was een geweldige tijd. Onze docenten leerden ons autonoom denken, en als gesjeesde kunstenaars in de dop hadden we een bloedje hekel aan de gevestigde orde. Dus ontwierp ik bordjes met “No Corporate Dudes” en maakte filmpjes over niks. Ik zag ondernemers als geldwolven. Als overambitieuze, harteloze suits. Als snobs die vanuit een ivoren toren “de boel managen” en in rode sportwagens op dubieuze manieren geld verzamelen. Een beetje zoals we tegenwoordig tegen bankiers aankijken.
Creatief experiment
Totdat ik toevallig het boek “Good Business” van Mihaly Csikszentmihalyi in de uitverkoopbak tegenkwam. Hij heeft het daarin over flow, over visie, en over de rol van ondernemers in de wereld. Hij schetst een beeld waarin bedrijven een fundament van onze huidige samenleving zijn. Of je het nou leuk vindt of niet, we werken vrijwel allemaal. Het een flinke portie van onze dag, en een belangrijk deel van onze identiteit. Het is aan ondernemers om dat op een goede manier in te vullen:
When each of these three elements of vision–concern for excellence, for people and for the wider environment–are present, business is transformed from a tool for making profits into a creative, humane experiment for improving life.
Zandbak
En daarmee realiseerde ik me dat ik op de kunstacademie alleen maar bezig was met leuke dingen doen in een zandbak. Ik was mezelf aan het ontwikkelen, maar verder deed het er niet echt toe. Na bijna twee jaar was het dus mooi geweest: Ik stopte met mijn studie om samen met een goede vriend een bedrijf te starten.
Cumbaja-momentjes
Toen we Paladin oprichtten, was het eerste dat we opschreven dat we een “toffe ontwikkelstudio” wilden worden. Voor ons was dat een studio gebaseerd op Good Business. We wilden een goede werkomgeving bieden voor onze mensen, en mooie dingen in de wereld zetten. Uit die visie haal ik tot op de dag van vandaag de energie en moed om telkens weer naar het beste te streven, om bewust bezig te zijn met mijn werk, en om te genieten van het proces. Niet op een tjsakka-alles-is-altijd-
Het loopt allemaal echt niet altijd even soepel, en het is op kantoor helaas nog geen constante creatieve flow van mooie ideeën, high-fives en cumbaja-momentjes. Het runnen van een bedrijf blijft een rollercoaster, en als ondernemer zit je er middenin.
Sense of purpose
Bovendien faal ik op duizend manieren in het neerzetten van de Good Business cultuur. Maar dat is nou juist het punt: Het is een experiment. Ik leer ervan, het team leert ervan, en elke dag proberen we weer een beetje beter te worden.
Uiteindelijk is het niet je bankrekening, maar je sense of purpose waardoor je in de ochtend je nest uit komt. Dus petje af voor alle ondernemers die mooie dingen in de wereld zetten! You know who you are.
Keep up the good work.