Terwijl hij op het podium stond om de uil voor Best Original Gamedesign in ontvangst te nemen, greep Joost van Dongen de microfoon en hield een pleidooi voor gamesmaken met passie. Op ons verzoek verwerkte Van Dongen die paar zinnen tot de volgende column:
Creatieve passie
De Nederlandse gamesindustrie doet het goed. Meer developers dan ooit tevoren! En toch, zoek je de echt bijzondere Nederlandse games, dan vind je pijnlijk weinig. Niet voor niets werden bij de Dutch Game Awards twee studentengames en een hobbygame genomineerd voor Best Original Game Design. Waar zijn de bedrijven? Zoveel developers, zo weinig mensen die hun eigen concepten maken. Alsof we massaal ondernemer zijn geworden en geen creativiteit en passie meer hebben.
Ik denk dat dat komt omdat veel Nederlandse developers te bang zijn hun passies te volgen. Met al dat talent, hoeveel goede ideeën moeten er wel niet rondwaren? En toch maakt bijna iedereen werk in opdracht. Binnen budget, op tijd af, zeker van je geld. Amper creatieve vrijheid en twee maanden later door iedereen weer vergeten.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Denk bijvoorbeeld aan Ibb & Obb, Dinner Date, Super Crate Box, Killzone (ja, die ook!), en natuurlijk ons eigen Awesomenauts. En begrijp me niet verkeerd: er is niks mis met werk in opdracht. Dat is een belangrijk onderdeel van onze industrie en het is goed dat we daar zo kundig in zijn. Maar in Nederland is het doorgeslagen: de meerderheid lijkt alleen daarvoor te gaan.
En natuurlijk, je eigen ideeën najagen, dat betekent risico, en dat gaat vast ook vaker mis. Maar ik weet zeker dat er ook meer echt bijzondere games uit Nederland zullen komen, en dan volgen er vanzelf ook meer grote, internationale successen!
Want echt goede games worden gemaakt vanuit het hart, niet vanuit de portemonnee.
Joost van Dongen
Hoofdprogrammeur Ronimo Games & maker van Proun