Komende donderdag stemmen de leden van branchevereniging DGA voor een nieuw bestuur. Naast de post van voorzitter (daarover meer in een volgend artikel) is er een aantal algemene bestuursplaatsen vacant. 7 van de kandidaten stellen zich hier aan u voor: Yuen Yen Tsai, Skylla Janssen, Romano David Toscano, Jeroen Jansz, Zuraida Buter, Ben Schouten en Niels Monshouwer.
Niels Monshouwer
“Ik ben Niels Monshouwer, 30 jaar, medeoprichter en directeur van WeirdBeard Games. Nu wil ik me in gaan zetten voor de belangen van de Nederlandse Games Branche bij de DGA door mee te denken over hoe we Games in het algemeen en de Nederlandse industrie specifiek een beter imago kunnen geven. Er is een aantal punten waar ik me met name voor in wil zetten:
Het imago van games. Te vaak worden slechte onderzoeken aangehaald als bewijslast voor Games als zondebok. Door objectief in te gaan op de kwaliteit van dergelijke onderzoeken kan je je als branche professioneel profileren naar overheid en consument. Games zijn een serieus medium en verdienen daarom respect.
Aansluiting van onderwijs op de industrie. Zorgen dat mensen zodra ze klaar zijn met hun opleiding ook daadwerkelijk klaar zijn voor de games industrie.
Intern wil ik me graag bezig houden met het opstellen van beleid en visie voor de DGA.
Tenslotte is er een hoop regelgeving waar met name kleine organisaties niet of slecht van op de hoogte zijn (ARBO, WBSO, belasting, etc.). De DGA kan hier in een rol spelen door deze informatie uit te zoeken en te bundelen.
Ik denk dat ik de DGA veel te bieden heb, het perspectief van de jonge onderneming inbrengen, ervaring als bestuurslid van studenten belangenbehartigingsorganisati
Ben Schouten
Ben Schouten graduated from the Rietveld Art Academy in 1983 and works as a professional artist. He found himself interested in patterns and iconography, and discovered his fascination for mathematics. In August 1995 he received a Master’s degree in mathematics, specializing in chaos theory. In 1996 Ben Schouten founded Desk.nl, providing innovative internet related solutions, such as the first auction on line.
Together with the Dutch Design Institute (Vormgevings Instituut), Desk was internationally acknowledged with a webby award in gaming. In 2001 he received his PhD for his thesis on content based image retrieval and interfaces that allow browsing & searching for images in an intuitive way, according to human perception.
His thesis was acknowledged with a Bronze World Medal for Design in the New Media category, sub-category Information and Education, in New York, USA.
In the following years he started a group in media retrieval and human perception at the Centre for Mathematics and Computer Science (CWI, Amsterdam) as well as teaching at the Utrecht School of Art & Technology (HKU) in interaction design and gaming. In 2010 he was appointed Full Professor Playful Interactions. His group focuses on play and interaction for social innovations and culture. He has published more then 50 papers in human perception and user centered design. He is an advisor for the European Commission on the ‘Internet of Things’ as well as for the Dutch Cultural Media Fund, responsible for Eculture
Prof. Dr. Ben A.M. Schouten
Hoogleraar Playful Interaction
Lector Serious Game Design
Lector Ambient Intelligence and Design
Zuraida Buter
“De afgelopen jaren heb ik me op verschillende manieren sterk gemaakt voor de (Nederlandse) gamesindustrie (lector, fotograaf, project manager, curator, (IGF) jurylid, etc). Met iniatieven als Indigo (showcase), Global Game Jam / game jams, en casual netwerk events focus ik voornamelijk op samenwerking, zichtbaarheid, innovatie en creativiteit voor zowel professionals als studenten. Ik zie de DGA als een platform bij uitstek om dit op nationaal niveau te versterken en als bestuurslid een actief steentje bij te dragen.
Ik breng een internationaal netwerk mee (IGDA, Global Game Jam, Indie dev scene) en zet me graag in voor de indie game developer.”
Jeroen Jansz
“Als hoogleraar Media en Communicatie aan de EUR heb ik mede op basis van mijn eigen onderzoek een goed overzicht van de wetenschappelijke kennis over gaming. Ik spreek ook regelmatig in de media en op publieksbijeenkomsten over games waar ik er in slaag uit te leggen dat games niet alleen veel plezier geven, maar ook andere positieve effecten hebben. Ik ben lid van de Expert Group van PEGI en van PEGI’s Complaints Board. In die rol heb ik bovendien nauw contact met de leiding van ISFE.”
Romano David Toscano
“Mijn motivatie om bestuurder van de DGA te willen worden is dat ik me wil inzetten voor de positionering van de Mobile Game Sector in Nederland. Er gebeurd veel in deze sector en die mag wel extra onder de aandacht gebracht worden. Er gebeurd veel in deze sector en ik wil graag een extra spot op dit deel van de sector zetten.”
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/romano-toscano/5/894/759
Skylla Janssen
Drs. Skylla Janssen is associate lector Media & Entertainment en coördinator/docent Business of Gaming aan Hogeschool Inholland. Ze is medeauteur van ‘De Game-industrie. Een inleiding’ (2007) en deed de redactie voor ‘Professional Playground. Alles over werken in de game-industrie’ (2010). Zij verwacht haar proefschrift over gebruikersparticipatie binnen televisieformats dit jaar af te ronden.kylla Janssen
Skylla: “Het is mijn ambitie om in 2012 de zakelijke kant van de game-industrie verder te verankeren binnen opleidingen. Daarbij past ook een aanbod voor de ondernemer / werknemer die reeds werkzaam is in de industrie en zich wil bijscholen op dit gebied. Dit programma wil ik graag in samenspraak en samenwerking met de DGA neerzetten.
Binnen ons lectoraat Media & Entertainment is de game-industrie als onderzoeksterrein bestempeld. Dit betekent dat wij de industrie actief vooruit willen helpen door middel van onderzoek en praktische ondersteuning op het gebied van het optimaliseren (en innoveren van) verdienmodellen. Een van de manieren om dat te doen, is de helpende hand bieden aan de DGA.”
Yuen Yen Tsai
“Ik werk sinds 1,5 jaar voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. Vanaf deze plek ben ik de uitdaging aangegaan om meer serious gaming toepassingen in de Rijksoverheid te brengen. En wil ik hiermee gehoor geven en bijdragen aan een Compacte Rijksdienst. Immers de overheid moet bezuinigen en tegelijkertijd blijven leren.
In de 8 jaar dat ik bij het rijk werk, blijf ik me verwonderen hoe interne processen keer op keer op dezelfde manier ingericht worden. Wat is er nu nodig om mensen wakker te schudden en te laten realiseren dat andere interventies bestaan dan een nieuwe beleidsnota, een grotere taskforce, een volgende reorganisatie?
In my humble opinion draagt serious gaming de belofte in zich nieuwe toekomsten van een voltooid Compacte Rijksdienst tastbaar en inzichtelijk te kunnen maken, zodat ambtenaren ernaar toe kunnen werken. Ik reken hieronder dat het rijk leert anders samen te werken met met bedrijfsleven en kennisinstellingen. De angst om te veranderen vermindert daardoor.
Ik kan me goed voorstellen de Creatieve Sector van Nederland in de top5 van kenniseconomieen komt, omdat alle partners in de Gouden Driehoek het samenspel in een serious game tot in de puntjes geoefend hebben. Zie jij dat ook voor je?
- LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/yuenyen
- visie SG prezi http://prezi.com/ug9plfuxbwhs/visie-serious-gaming-het-buitenhuis/
- twitter: @yuenyen
Wat wil en kan ik bijdragen aan DGA?
We hebben met zn allen gekozen voor een gouden driehoek aanpak. Dat is een spannende, want we zullen nu moeten denken en doen in termen van ‘It needs 3 to tango’. Op verschillende lagen van overleg en bestuur zou je deze drie vertegenwoordigd willen zien. In het bestuur van DGA zou ik het aandeel van de overheid willen vergroten, waardoor ik de belangen van een zeer creatieve gaming sector kan verduidelijken in de overheid. En andersom zou ik DGA meer willen laten zien hoe het belang van de overheid in elkaar steekt en hoe sommige processen bij de overheid gaan.
It needs 3 to tango, vraagt om elkaar goed te willen leren kennen om een gezamenlijk doel te bereiken: gaming sector nationaal gezond en sterk en internationaal outstanding.
De manier waarop ik dat zou doe, verschilt wezenlijk van haar collega’s van AgentschapNL; en is daaraan complementair. Dat komt omdat ik aan den lijve ervaar wat het is om ‘in’ de gaming business te zijn, als opdrachtgever game-oplossingen te wensen, games te laten ontwerpen en zelf de hindernissen aan de opdrachtgevende en opdrachtnemende kant tegen te komen. Met die kennis en ervaring hoop ik in een bestuursfunctie maximaal aan DGA en daarmee aan de gamingsector bij te kunnen dragen.”