Het vierde deel van ons ‘jaaroverzicht’: 50 verhalen met belangrijk nieuws over de Nederlandse gamesindustrie, columns die een stevige discussie op gang brachten, events die het goed deden of artikelen die gewoon erg leuk waren om te lezen — en dat nog steeds zijn.
Deel 1: 50 t/m 41
Deel 2: 40 t/m 31
Deel 3: 30 t/m 21
Deel 5: 10 t/m 1
Deel 4: nummer 20 tot en met 11:
20. Killzone 3: terecht de grote winnaar?
De vierde editie van de Dutch Game Awards leverde een hoop artikelen op — hier staan ze netjes bij elkaar. Meest opvallende was echter de wat zure reacties op de awards voor Guerrilla Games. Typisch Nederlands, wellicht. Het Calimero-effect: zij hebben geld, dus is het makkelijk — wij is klein en dat is niet éérlijk… Bleh.
19. Nederlandse gamesindustrie bestaat voor 91,5 procent uit mannen
Niet dat het veel verbazing wekte, maar we hebben het eindelijk maar eens onderzocht. De Nederlandse gamesindustrie is wellicht nóg meer mannencultuur dan we al vermoedden. En grote kans dat daar geen verandering in komt de komende jaren: ook de gamesopleidingen tonen veelal een zelfde man-vrouw-verhouding.
18. Nederlandse gamesindustrie en -opleidingen op Firstlook
Firstlook is met afstand de grootste Nederlandse gamesbeurs voor consumenten. Voor het eerst was ook de Nederlandse industrie vertegenwoordigd. Onder de vlag van Control presenteerden talloze jonge en gevestigde ontwikkelaars zich aan het opvallend geïnteresseerde publiek en probeerden gamesopleidingen potentiële studenten te werven. (Link hierboven is naar het videoitem van de Gamekings, hier het geschreven verslag).
17. “Stemmen tijdens Voice of Holland slechts begin” – ExMachina wil een miljard spelers tegelijk
Of het nog echt gamesindustrienieuws is? Wij denken van wel want ExMachina krijgt over de hele wereld miljoenen mensen aan het ‘gamen’ tijdens diverse succesvolle televisieshows. En de ambitie reikt ver: een miljard spelers tegelijk.
16. Ronald Mannak: “Air Guitar Move is goed voorbeeld van groeiende markt voor appcessoires”
Dankzij een zeer succesvolle campagne op het crowdfunding-platform Kickstarter.com maakte gamesondernemer Ronald Mannak een sterke comeback. Volgens de ontwikkelaar is er tenminste één cruciale factor van het (mogelijke) succes van zijn nieuwe onderneming: Nederland verlaten.
15. Air Medic Sky 1 wint de belangrijkste prijs op Serious Play Conference in Redmond
We schreven er al eerder over, maar de clevere medische game van Pamela Kato bleef ook buiten onze landsgrenzen niet onopgemerkt.
14. Swords & Soldiers verschijnt op iOS, Awesomenauts aangekondigd
Ronimo’s Swords & Soldiers verdiende een hoop redactionele awards, maar echt goed verkocht de game niet. Dat had vooral met het (eerste) platform te maken: WiiWare. Na omzwervingen via PC en PlayStation 3 landde het dit jaar op het meest geschikte systeem: de iPad (en natuurlijk ook de iPhone). Two Tribes deed de conversie en die was lastiger dan ingeschat. In ander Ronimo-nieuws: de jonge studio maakte het nieuwe project bekend, het inmiddels bij DTP getekende Awesomenauts.
13. Two Tribes kondigt Toki Tori 2 aan
De aankondiging van een platformer, moet die zo hoog in deze lijst? Yep. Toki Tori is wereldwijd inmiddels zo vaak verkocht en kende zoveel reïncarnaties dat het spel — net als Overlord en Killzone — een prominent plaatsje heeft veroverd in de geschiedenis van de Nederlandse gamesindustrie. Na alle updates een compleet nieuwe versie? Ja, dat is nieuws met betekenis.
12. Nuclear Dawn van Interwave Studios
Ze opereerden lange tijd onder de rader, maar het Limburgse Interwave Studios heeft met de RTS-FPS hybrid Nuclear Dawn een stevige niche te pakken. En de internationale pers is ditmaal ook enthousiast. Mooie bonus: de retail-editie is op de markt gebracht door een Nederlandse publisher, Iceberg Interactive.
11. 9 richtlijnen voor de Usability Award
De op één na best gelezen bijdrage uit de industrie — en dat zegt wat, want de rubriek Verhalen uit de Praktijk is behoorlijk populair op deze site. Jeroen van der Heijden, Playability Specialist bij Valsplat, speelde handig in op de actualiteit (de Dutch Game Awards stonden voor de deur) met zijn ‘9 richtlijnen voor de Usability Award‘