More

    [Verhalen uit de praktijk] Het Belang van 3D Casual Games — door Mark Overmars

    Mark Overmars is de bedenker en programmeur van Game Maker, de populaire development tool. Hij is tevens mede-eigenaar van het Britse YoYo Games dat spellen die gemaakt zijn met Game Maker uitgeeft op diverse platformen. Overmars is hoogleraar aan de Universiteit Utrecht.

    YoYo Games positioneert GameMaker steeds meer als een ontwikkeltool voor commerciele casual en social games. Na de HTML5 versie die in september verscheen komt begin 2012 GameMaker Studio uit waarmee ook iOS en Android games gemaakt kunnen worden (en het aantal platformen zal snel uitbreiden). Een vraag die we echter vaak krijgen is: “Maar GameMaker kan toch alleen 2D games maken?” waarmee het door sommigen gediskwalificeerd wordt voor het serieuze werk. Immers, een echte game is toch 3D? Of niet?

    Een klein onderzoekje geeft misschien wat duidelijkheid. Van de top-25 betaalde games in Android Market zijn 18 games 2D, waaronder het spel Reflexions, gemaakt met GameMaker en uitgegeven door YoYo Games. 30% van de games zijn 3D en dit zijn vrijwel allemaal ports van bekende grote PC en console titels (bijvoorbeeld Need for Speed, PES 2012, en MineCraft). In de App Store voor de iPhone is zelfs maar 20% van de top-25 games 3D. En hetzelfde zie je bij de verschillende game portals en bij FaceBook games.

    Waarom hoor je dan toch zoveel over 3D uitbreidingen van Flash, Unity voor mobiele devices, en het belang van WebGL voor de game wereld? Denken mensen echt dat we games met de grafische kwaliteit van Skyrim op mobiele devices en via internet kunnen en willen gaan spelen? Het klinkt misschien aanlokkelijk maar het is technologisch vrijwel onmogelijk en de kosten zijn zo hoog dat het voor vrijwel geen enkele onwikkelaar een redelijke optie is.

    3D games zijn over het algemeen groot. De meeste 3D games voor Android of iOS zijn vele honderden megabytes groot. Dat betekent lange downloadtijden. Dit is al vervelend voor mobiele devices maar bij online games (bijvoorbeeld in HTML5 met WebGL) is dit voor de meeste spelers absoluut onacceptabel. Men verwacht van website directe responds en lange wachtijden worden als zeer storend ervaren. Alleen voor zeer populaire games zal de speler hiertoe bereid zijn.

    Een goede 3D beleving vereist immersion (onderdompeling) in de 3D wereld. Dat lukt echt niet met een klein scherm in de trein.

    Ook zullen mobiele devices nooit de 3D ervaring kunnen bieden van consoles of PCs. Daar is het scherm te klein voor en ook is de omgeving waar deze devices in gebruikt worden hier meestal niet geschikt voor. Een goede 3D beleving vereist immersion (onderdompeling) in de 3D wereld. Dat lukt echt niet met een klein scherm in de trein.

    Geloof het of niet, casual games worden meer en meer snack games. Je downloadt een gamepje voor een heel laag bedrag of gratis, je speelt het eventjes, je hebt een half uurtje of misschien wat langer plezier, en je gooit het weg en zoekt iets nieuws. Het commitment om een game lang te blijven spelen is er slechts bij weinigen en het aantal casual games dat wel heel lang door mensen gespeeld wordt is klein. Dus de kans dat jouw game daarbij zit is minimaal.

    Wat betekent dit voor een developer die niet het budget heeft om een groot financieel risico te lopen? Het betekent dat je met weinig budget veel games moet maken die je op veel verschillende platformen uitbrengt. Ze moeten er prachtig uitzien en interessante game play hebben, maar ze hoeven niet heel groot te zijn. Dit sluit 3D games, op enkele uitzonderingen na, vrijwel uit. En hier is GameMaker nu juist heel geschikt voor. Reflexions is in 3 weken gemaakt door twee personen, van start tot finish. Het staat al twee weken in de top-25 op Android market. En het is ook beschikbaar als iOS game en binnenkort op Symbian en als FaceBook game. Tel uit je winst.

    Mark Overmars, YoYo Games en Universiteit Utrecht

    GDC Discount

    Use code GDC25-CONTROL-10 to get 10% discount on select All Access, Core, or Summits passesspot_img

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img