De Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) en de Wageningen Universiteit hebben een game ontwikkeld waarmee mensen kunnen gamen met varkens. De game heet ‘Pig Chase’ en is de eerste in zijn soort. Mensen besturen via een iPad lichteffecten op een scherm in de varkensstal en het dier volgt die met zijn snuit. Het doel is om het varken zo lang mogelijk geboeid te houden en samen langs bepaalde doelen te bewegen. Het spel is ten einde als het varken het contact verbreekt.
Pig Chase is niet zomaar een leuk experiment in dier-mens interactiviteit. Sinds 2001 zijn varkenshouders namelijk door Europese regelgeving verplicht om geschikt ‘hokverrijkingsmateriaal’ aan te bieden dat verveling, agressie en staartbijten bij varkens tegengaat en daardoor ook het routinematig staartcouperen overbodig maakt. Veehouders experimenteren hiervoor met allerlei materialen en speeltjes, maar in de praktijk blijkt het lastig om de dieren van voldoende uitdaging te voorzien. Ontwerpers Kars Alfrink, Irene van Peer en Hein Lagerweij, verbonden aan de HKU onderzoeksgroep Creative Design for Playful Impact hebben samen met filosoof Clemens Driessen van de Wageningen Universiteit en dierenwelzijnsdeskundige Marc Bracke van Wageningen UR Livestock Research het afgelopen jaar gewerkt aan een computergame voor varkens. Het huidige spel is vooral bedoeld als concept dat in varianten verder uitgewerkt moet worden. Op dit moment is nog niet bekend wat de waarde van het spel is als afleidingsmateriaal voor varkens.
Playing with Pigs: Pig Chase from Utrecht School of the Arts on Vimeo.