Leuk, die infographics, maar ze nemen zoveel ruimte in beslag. Vandaar: in dit artikel een moeilijk leesbaar maar zeer compact (en vooral willekeurig) overzicht met meer cijfers dan je kunt onthouden.
Joost van Dongen gooide zijn kunstzinnige racer Proun voor 0 dollar (pay-what-you-want) op de markt. Dat is dan ook wat 250.000 spelers ervoor betaalden. 1,76 procent van de downloaders betaalde wel, gemiddeld 5,23 dollar en daarmee komt de gemiddelde opbrengst per gedownloade Proun op 9 dollar cent. Van Dongen verdiende aan zijn hobbyproject in totaal 19.947 dollar of 14.105 euro waarvan hij 987 euro overmaakte aan muziek- en audioproducer Arno Landsbergen. Dat was 7 procent van de totale opbrengst. Een paar gamessites citeerden Van Dongen’s uitspraak dat het pay-what-you-want-systeem niet werkt. 0 procent van de lezers snapte wat de programmeur daarmee wilde zeggen, gezien de reacties onder die artikelen.
72 minuten cutscenes vertellen het grootste deel van het verhaal in Killzone 3. 2 is het aantal franchises waar de developer nu aan werkt: Killzone (officieel nog niet bevestigd) en iets met Chuck Norris, dino’s en worsten (althans dat probeerden ze ons wijs te maken tijdens een borrel ter gelegenheid van Killzone 3).
732.764 euro ontving De Waag voor een gamesproject met scholieren. 50.000 euro ontving gamesstudio Monobanda van het Gamefonds voor de productie van (IGF nominee) Bohm. Hetzelfde bedrag ontving de studio voor de productie van de (geniale) zandbak-game Mimicry. 23 projecten ondersteunde het Gamefonds tot nu toe. 0 procent van de toegekende bedragen publiceert het op zijn website. De NLGD ontving 2.300.000 euro subsidie voor de organisatie van het Festival of Games en aanpalende activiteiten, verdeeld over 4 jaar. Control ontving 27.000 euro subsidie voor de organisatie van de eerste career fair tijdens dat festival in 2009 en de eerste fase van haar jobwebsite. Control ontvangt 0 euro subsidie voor het blad. De Dutch Game Garden ontving ruim 4.000.000 euro subsidie voor 5 jaar. Daarmee is ondermeer het gebouw aan de Utrechtse Neude mogelijk gemaakt waar nu 35 gamesbedrijven zijn gehuistvest (waaronder Ronimo, UTRAX, ISOTX, BoosterMedia en Control). 250.000.000 miljoen euro trekt het kabinet uit voor de 9 zogenoemde topsectoren. De creatieve industrie is 1 van die 9 sectoren, de gamesindustrie is daar officiëel onderdeel van. In 2015 loopt het bedrag op naar 500.000.000.
6 is het aantal versies dat Two Tribes maakte van Toki Tori (als je de MSX-versie uit 1994 meetelt, die Eggbert heette). De laatste nieuwe editie is die voor het PlayStation Network en wordt uitgegeven door het herboren Playlogic dat in zijn eerste leven in totaal ruim 85.000.000 dollar besteedde alvorens jammerlijk failliet te gaan. Two Tribes bestaat in 2011 maar liefst 10 jaar, net als Little Chicken.
3 nominaties verdienden Nederlandse studio’s bij de vorige editie van de gerenomeerde IGF Awards, 3 daarvan kwam van (oud) studenten van de HKU. 0 is het aantal IGF Awards dat ook daadwerkelijk ooit is gewonnen door een Nederlandse studio. 1 keer riep gamessite IGN.com een Nederlandse game uit tot best Free-to-play PC Game van het jaar: Super Crate Box van Vlambeer. Daarin moet je kratjes verzamelen; alle spelers bij elkaar hebben er nu 81.000.000 verzamelt.
4.000 euro ontving een Nederlandse indie developer voor een game waar het enkele maanden aan had gewerkt. 31.776 dollar sprokkelde het Nederlandse duo achter Air Guitar Move (een muziekgame voor de iPhone met als peripheral een plectrum) bij elkaar via het crowdfund-platform Kickstarter. 105.398 dollar is het hoogste bedrag dat via Kickstarter is opgehaald in de categorie games. Dat is niet voor een game, maar voor een website over games: Venus Patrol van IGF voorzitter Brandon Boyer. 72.627 dollar is het hoogste bedrag dat voor een game is binnengeharkt via de crowdfund website en wel voor de iOS/Android-game Zombies, run! Het hoogste bedrag voor een game-gerelateerd project is 210.297 dollar. Dat gaat naar een documentaire over de makers van Minecraft. 4.500 euro haalde de jonge studio Stolen Couch Games op voor haar iOS-game Kids vs Goblins via het Nederlandse crowdfund-platform CrowdAboutNow.
200 polygonen telde een character in de eerste Quake uit 1999. De in-game characters in Killzone 3 bestaan uit 10.000 polygonen. Sommige hebben er nog eens 2.000 extra voor het hoofd. De bronbestanden voor de characters bevatten 40.000.000 polygonen. Het menselijk DNA telt 25.000 genen. Is het daarmee efficiënter dan de artiesten van Guerrilla? Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Die 25.000 genen tellen bij elkaar namelijk 3.000.000.000 basisparen, maar daar moet dan ook de binnenkant van de mens mee gemaakt worden. Overigens is 95 procent van het menselijk DNA inactief.
De processoren (CPU en GPU) in een PlayStation 3 hebben bij elkaar ongeveer 550.000.000 transistors. De Commodore 64 had er ongeveer 3.500. De nieuwste 10-core CPU van Intel telt er 2.600.000.000.
27 reguliere uitgaven van Control zijn er verschenen, daarvan zijn er 3 alleen in digitale vorm uitgekomen. Verder produceerden wij 7 internationale uitgaven, 1 pilotnummer en 8 specials. Gemiddeld 1 uitgave per maand. 5.1 is het versienummer van Keynote, het programma dat we gebruikten om de grafieken in deze coverstory te maken. Adobe’s CS5 was daarvoor een stuk minder geschikt. 36 is het aantal e-mails dat we verwachten van lezers die denken fouten te zien in deze coverstory. 0 is het aantal onder hen dat waarschijnlijk gelijk heeft.