Still uit Core Blaze
Control sprak met Rick van Beem, PR en Marketing Manager van het Taiwanese gamesbedrijf Gamania.
Gamania is een Taiwanees gamesbedrijf met ruim 1700 mensen in dienst en een omzet van meer dan 150 miljoen euro. In Azië is het bedrijf al een begrip, dus de volgende stap is de verovering van het Westen. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Amstelveen of all places. Gamania’s PR en Marketing Manager Europe Rick van Beem weet wel waarom er is gekozen voor een keurig kantoor in het keurige Amstelveen: “Het is heel simpel. Het gaat om de centrale ligging en bereikbaarheid van onze subdivisies in Engeland, Duitsland en Frankrijk. Verder zitten we in Nederland vanwege de technische infrastructuur, er zijn hier voldoende serverparken.”
Uitdaging
En dat is belangrijk voor de core business van Gamania. Die bestaat namelijk uit Free to Play MMO’s. In Azië is het succes begonnen met games als Lineage en Maple Story, beide in licentie van externe developers. Sindsdien heeft Gamania de focus steeds meer verlegd naar eigen IP, ontwikkeld in vijf in-house studio’s. “Het plan is om ons eigen IP naar de VS en Europa te brengen”, zegt Van Beem. “De games worden dan aangepast aan de Westerse smaak.” Er is slechts één probleem, ‘uitdaging’ noemt Van Beem het liever. “We kennen de markt hier nog niet zo goed. Momenteel zijn we dus vooral aan het onderzoeken en testen.”
Succes
Dat testen gaat overigens gewoon hands-on. Zo zijn Lucent Heart en Bright Shadow onlangs losgelaten op het Engelstalige publiek en staat er voor Duitsland de browsergame Koihime Musou gepland. Met de resultaten van deze eerste games worden toekomstige releases getweakt en klaargestoomd voor Westers succes. Het is nu aan de Nederlandse PR en Marketing Manager om Gamania op de kaart te zetten. “We hebben afgelopen Gamescom voor het eerst ons gezicht laten zien aan de internationale pers”, zegt van Beem. “In september hebben we een Europese delegatie gamejournalisten naar Tapei gevlogen, waar we een eigen Gamania Game Show hielden.”
Van Beem besluit met: “De komende tijd zul je meer en meer van ons bedrijf en onze games horen.”