More

    [Column] ‘How to…’ — door Joris de Man, componist van Killzone en meer

    Een van m’n eerste echte banen in de gamesindustrie was 16 jaar geleden bij de legendarische Atari- en Amiga-developers The Bitmap Brothers, van fenomenale titels zoals Xenon, Speedball, Chaos Engine en Cadaver. Ik kon m’n geluk niet op. Na een wederzijdse hofmakerij periode van een half jaar was het dan eindelijk zover. Een Volkswagen busje vol geladen met wat huiselijk spul en studioapparatuur stond klaar om me naar London te rijden voor een avontuur in de echte gamesindustrie.

    Het contact was een half jaar daarvoor gelegd op een gamebeurs. Niet op de beurs waar ik eigenlijk heen had gewild (ECTS), want ik was per ongeluk bij de verkeerde beurs beland. The Future Entertainment Show, een lauwe consumentenbeurs met fatsige computer-club anoraks en kinderen op schoolreisjes.

    Mijn vasthoudendheid werd beloond met een job offer.

    Maar gelukkig was er een discussie panel met een paar grootheden uit de industrie (Andrew Braybrook van Paradroid fame, Eric Matthews van Bitmaps en Jeff Minter van Llamasoft), en kon ik na afloop Eric met zweterige handjes een demoteepje (jawel) toeschuiven. Maanden van sporadisch telefonisch contact volgden en zelfs een trip naar hun office (‘ik ben toevallig in de buurt, zal ik even langs droppen?’). Mijn vasthoudendheid werd beloond met een job offer.

    Ik moest er laatst weer aan denken tijdens het Rotterdamse Music ‘n Games festival. Als onderdeel van het panel werden we gevraagd muziek van aankomende componisten te beoordelen op de toepasbaarheid in games. Niet zo makkelijk als het klinkt gezien de waanzinnige variëteit en scope in games tegenwoordig. Ik was verbaasd over de hoeveelheid ‘epische’ muziek (niet dat ik daar zelf vies van ben), aangezien er veel meer independent developers zijn dan grote devs in Nederland. Maar het niveau was best goed en toonde aan dat ook de gamesmuziek in Nederland een zonnige toekomst tegemoet gaat.

    Daarnaast hield ik een keynote over hoe je aan het werk komt in de gamesindustrie. Tijdens m’n voorbereidingen kwam ik tot de volgende conclusie:

    Ik heb geen idee!

    Als er één ding consistent is in de gamesindustrie, dan is het dat die constant verandert. Zo ook de trade shows. Kon ik vroeger nog met een demoteepje of dvd langs wat booths hobbelen op een ECTS of E3, op de GDC/Gamescom dit jaar was dat totaal anders.

    Gigantische business booths waren hermetisch afgesloten en alleen op afspraak kwam je binnen. Iedereen leek vanaf het moment dat de deuren van de Messe open gingen al voor twee dagen volgeboekt.

    Dus vraag het me niet; ik weet wat dat betreft niet meer dan de rest…

    Joris de Man
    componist  (van o.a. Killzone)

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img