Michel Maas is Creative Director bij GameHouse Studios, de maker van de succesvolle game Delicious. De hoofdpersoon Emily is in vijf jaar en zeven games flink veranderd. Maas vertelt hierover.
“2011. Het jaar waarin Delicious haar vijfjarig jubileum viert en alweer de release van de zevende game. Een periode waarin hoofdpersoon Emily veel veranderingen heeft doorgemaakt en waarin wij veel hebben geleerd. Heel veel. Belangrijkste lessen: Ontdekken waar we naartoe wilden met het merk Delicious en Emily de ruimte geven om zichzelf te ontdekken.”
Emotie van de speler
De grootste verandering die Emily heeft doorgemaakt ligt bij het overbrengen van emoties tijdens het spelen van de game. En dan voornamelijk hoe Emily de keuzes in haar leven en haar emoties ervaart. De situaties zijn voor onze spelers steeds herkenbaarder geworden, waardoor zij zich meer identificeren met Emily. Waar het voorheen volstond om alleen aan te geven of Emily blij was of boos, is het nu essentieel om verschillende emoties te tonen. Dat luistert zeer nauw.
Schaamt Emily zich nu of bloost ze?
Luisteren naar Emily
Bij de ontwikkeling van het personage luisteren we ook goed naar de opmerkingen van ons publiek. Soms is het echter onmogelijk om aan de verwachtingen van onze spelers te voldoen. We zijn met Emily nu eenmaal een weg ingeslagen waarin niet de developer, maar Emily’s eigen ervaringen de loop van haar leven bepalen.
Verschillende kapsel-opties.
Connectie met het grote publiek
Ook hier wilden we de mogelijkheid creëren om Emily meer emoties te laten tonen. In tegenstelling tot veel andere game characters , wilden we dat Emily in verschillende uitingen laat zien wat ze voelt. Daarbij was 3D voor ons essentieel.
Waarschijnlijk zal de toekomst nog veel meer gevolgen kunnen hebben voor de ontwikkeling van Emily. En dit zal niet in de laatste plaats door het platform worden beïnvloed.
Sommige dingen veranderen nooit
Een constante in Emily’s leven is haar garderobe. Groen jurkje en oranje schort met witte stippen. Vrolijk en herkenbaar. En omdat we dit zo vaak doen is het effect groter als ze ineens iets anders aan heeft. In vijf jaar tijd is dat twee keer gebeurd. Een keer omdat ze in de pubertijd zat en de tweede keer vindt plaats in de nieuwe game, waar ik helaas nog niets over mag verklappen.