Onlangs organiseerde Fontys ICT & Game Design and Technology voor de tweede keer een GameJam. Dit keer draaide het om games die aanzetten tot beweging ter bestrijding van obesitas. 65 studenten van verschillende scholen in Nederland en Denemarken deden mee.
Ik was erg onder de indruk van de resultaten (check www.gamesjam.nl voor video’s en foto’s). Er zaten goede creatieve concepten bij die tot een heel ver stadium uitgewerkt en zeer speelbaar waren. Ik durf ook toe te geven dat sommige games verder en beter uitgewerkt zijn dan de projecten die in het reguliere onderwijs uitgevoerd worden. En dat in minder tijd!
Waarom werkt een gamejam toch zo goed en welke lessen kan het onderwijs hieruit trekken?
Focus
In tegenstelling tot regulier onderwijs zijn jammers enorm gefocust op één project. Studenten moeten hun aandacht verdelen over meerdere vakken, projecten, bijbaantjes en andere sociale activiteiten. Daarnaast is de tijdsperiode te overzien. De deadline is in 3 dagen. Bij projecten is de deadline vaak over 10 weken waarbij snel het gevoel van ‘Tijd genoeg om laat te starten’ optreedt.
Een voor allen, allen voor een!
Als ‘jammer’ zit je met één grote groep enthousiastelingen die allemaal hetzelfde thema hebben meegekregen voor de ontwikkeling van de game. Echter wil iedere groep laten zien dat zij de beste zijn. Dit konden ze doen tijdens tussentijdse presentaties. Dit zorgt niet alleen voor een ‘show off moment’ maar stimuleerde tevens dat groepen elkaar gingen helpen en inspireerden.
Meer disciplines, meer invalshoeken
De studenten kwamen van verschillende opleidingen met verschillende disciplines. Dit zorgde ervoor dat ieder het thema vanuit een eigen discipline werd benaderd. Hetgeen leidde tot creatieve en onverwachte oplossingen voor de probleemstelling.
Tijdsdruk
Het is vooraf bekend hoeveel uur beschikbaar is. Tevens wordt er hele strakke deadline gesteld. Hierdoor zijn jammers veel bewuster met de tijd bezig. Tevens wordt het ontbreken van nachtrust gezien als wezenlijk onderdeel van de jam-ervaring. Het samen ‘afzien’ vergroot eveneens het gevoel van saamhorigheid. Last but not least, wordt onder druk creativiteit ook nog eens bevorderd.
Gewoon DOEN!
Door de tijddruk is er geen tijd voor oeverloos gelul. Snel keuzes maken en intensief communiceren over wat er gedaan moet worden is de sleutel tot succes. Jammers bepalen snel wat belangrijk is voor het concept en stemmen direct af wie wat gaat doen. Hierbij wordt vaak ook niet moeilijk gedaan over werkzaamheden die ‘normaal’ niet bij je discipline passen.
Deze en nog andere typische GameJam eigenschappen zorgen ervoor dat het meedoen aan een GameJam heel leerzaam is. Daarnaast doen jammers waardevolle contacten op met andere studenten en/of professionals. Ook is het de game een waardevolle additie van iemand portfolio. Als student ben je tevens niet afhankelijk van je schoolprojecten en ongemotiveerde medestudenten.
De lessen die wij hebben getrokken uit de GameJams voor ons curriculum zijn:
- Zorg voor zoveel mogelijk focus door niet teveel vakken en projecten naast elkaar aan te bieden. Wissel je intensieve periodes af met minder intensieve periodes.
- Als je meerdere projecten hebt, probeer dan zoveel mogelijk projecten door meerdere groepen uit te laten voeren en zorg dat deze samenwerken (veel peer-review sessies).
- Zorg voor multidisciplinaire groepen en kijk hierbij verder dan je eigen opleiding (wij werken bijvoorbeeld samen met de Eindhovense School en TU/e)
- Werk met deadlines die te overzien zijn. Liever meerdere korte sprints dan enkele grote.
- Zorg voor een omgeving waarbij er zo min mogelijk scheiding is tussen de programmeurs en de grafisch artiesten.
Ik wil eindigen met de oproep aan studenten en docenten om eind januari 2012 mee te doen aan de Global Game Jam en volgend jaar zoveel mogelijk studenten naar de 3e Games [4Health] Jam te sturen!