Klik hier voor uitleg over de Control Industry Award.
De tweede van de vijf nominaties voor de Control Industry Award 2011 (we onthullen deze week elke dag een nominatie) was waarschijnlijk door velen al verwacht: Gatling Gears.
Zoals gisteren al uitgelegd (en nu dan nog maar eens voor de zekerheid) hebben we dit jaar maar vijf games genomineerd voor een Control Industry Award. Niet omdat we er niet meer konden bedenken, het is juist moeilijk kiezen uit zo’n indrukwekkende en diverse lijst van games die dit jaar zijn aangemeld. We hebben ons deze lastige taak opgelegd om teveel versplintering van de stemmen te voorkomen. Deze vijf zijn in onze ogen de meest opvallende games van het afgelopen jaar.
Afijn, Gatling Gears krijgt de tweede nominatie. Door velen waarschijnlijk ook wel verwacht na de nominatie van Killzone 3 gisteren. Horen we daar fluisteren dat alleen de high budget consoletitels kans maken op een nominatie? Fout! Zoals de komende dagen zal blijken is ontwikkelbudget geen doorslaggevende factor in het bepalen van de nominaties. Het ongrijpbare fenomeen ‘fun’ is dat wel. En dat levert Gatling Gears in een niet-aflatende stroom.
Vanguard Games heeft in de tweede game van het Mistbound universum een indrukwekkende prestatie geleverd door een bullet-hell-twin-stick-shooter te maken die fris is. Geplaatst in een fraai vormgegeven steampunk wereld, vol met subtiele details die je soms pas bij een tweede keer spelen opvallen (“Hey loopt daar nou een vosje?”). De actie is intens en meedogenloos, maar wordt met veel gevoel voor timing gebracht. De eb en vloed van aanvallen laten je snakken naar adem en geven je juist daardoor een oprecht gevoel van overwinning als je weer een eindbaas verslaat.
Gatling Gears is uitgekomen op PSN en XBLA en valt daar op tussen de lege titels met hippe stijltjes. De game behoort tot het beste dat je op die platformen kan downloaden en dat wordt beloond met een nominatie voor een Control Industry award.
Control Industry Award
De Control Industry Award wordt dit jaar voor de derde keer uitgereikt. De redactie van Control kiest de genomineerden, de lezers wijzen uiteindelijk de winnaar aan. Stemmen gaat via een gepersonaliseerde link die we versturen via de nieuwsbrief (aanmelden kan hier: www.control-online.nl/nieuwsbrief).
Alle games van Nederlandse bodem komen in aanmerking voor deze overall award, die wordt uitgereikt tijdens het Control Industry Dinner op 24 november in Amersfoort (kijk op www.control-online.nl/awards).
De prijs bestaat uit eenzelfde uil als de Dutch Game Awards, maar dan in het zwart. Eerdere winnaars zijn de Ronimo Games met Swords & Soldiers (in 2009 uitgereikt door Peter Molyneux) en Vanguard Games met Greed Corp (in 2010 uitgereikt door Keita Takahashi).
Het Control Industry Dinner is een co-productie van Control Magazine en Game in the City.