De Nederlandse gamesindustrie bestaat voor 91,5 procent uit mannen. Dat blijkt uit een enquête die Control hield onder enkele tientallen Nederlandse studio’s. Ook studio’s die voornamelijk games maken voor een vrouwelijke doelgroep worden bijna helemaal bemand door mannen.
Control vroeg de studio’s een korte vragenlijst te beantwoorden. De resultaten publiceren we in de coverstory van de komende editie.
Dat slechts 8,5 procent van de mensen werkzaam in de Nederlandse gamesindustrie vrouw is, zal weinig verbazing wekken. Het ziet er ook niet naar uit dat dit aandeel op korte termijn flink zal groeien. Een kleine rondgang langs de huidige gamesopleidingen leert dat ook daar het percentage blijft steken op een kleine tien procent.
Bij Fontys ligt het rond de 12 procent, bij de Universiteit Utrecht (gametechnologie) is het ongeveer tien procent, zo laat opleidingshoofd Mark Overmars weten. “Dat is het zelfde percentage als bij de andere opleidingen informatica.” (Bij de HKU ligt het percentage vermoedelijk wel hoger, maar het is ons nog niet gelukt hier cijfers over te krijgen.)
Taboe
Bij Gamehouse Studios in Eindhoven, dat zich via portals als Zylom helemaal richt op de vrouwelijke doelgroep, werkt één vrouw — als freelancer — op een team van elf man. Studiohoofd Ard Bonewald moet even nadenken als we hem vragen waarom ook bij hen zo weinig vrouwen werken. “Ik denk dat het nog gezien wordt als een echt beta-vak. Jonge vrouwen denken niet snel bij een gamesopleiding ‘Hé tof!’ Ik denk dat het over een tijd wel verandert, als games meer geaccepteerd zijn. Er heerst nu nog een beetje een taboe op, ook binnen onze doelgroep [die voornamelijk bestaat uit vrouwen van 30 jaar en ouder — red.]. Zij spelen heel veel games, maar praten er niet over met anderen. Wat ook meespeelt is dat de meeste games die in de media komen shooters zijn, of racegames. Natuurlijk zijn er ook vrouwen die daarvan houden, maar de massa toch niet. Ze zullen daarom ook niet zo snel voor een gamesopleiding kiezen.”
Ingerold
De studiegids van de HKU trok haar over de streep. “Ik ben in Hilversum gaan kijken welke design opleidingen ze hadden. In de gids las ik vervolgens iets over Design for Virtual Theatre and Games. Die opleiding bood precies de combinatie die ik interessant vond. Zo ben ik er eigenlijk ingerold.”
Het lage percentage vrouwen vindt Goedhart geen probleem. “Ik werk nu eenmaal graag met mannen. Je hebt ook minder last van gekonkel, zoals je wel eens met vrouwen ziet. Maar ik denk wel dat het goed is als er meer vrouwen in de gamesindustrie werken. Ze hebben toch net een andere blik.”
Vrouw zijn in een mannenwereld heeft ook zo zijn voordelen. “Van klanten krijg ik wel eens te horen dat ze het fijn vinden dat er toch een vrouw bij betrokken is. Misschien ben ik voor hen wat toegankelijker. Ik word ook geregeld gevraagd voor presentaties en dat is denk ik ook omdat ik vrouw ben. Leuk, maar ik word natuurlijk liever op mijn werk beoordeeld.”
In de komende Control komen we nog terug op dit onderwerp.
Er is een Nederlandse Facebook-groep voor vrouwen in de gamesindustrie. Die vind je hier.