More

    [Nieuws] Control op Firstlook: drukte, hitte en véél bezoekers

    Het was een gok. Zouden de 12 duizend bezoekers van Firstlook die toch vooral komen voor een sneak peek van de nieuwe Battlefield en Modern Warfare enige interesse hebben in de games die hun eigen land voortbrengt? De conclusie na twee dagen: absoluut.

    Control had dit weekend een flinke stand op de consumentenbeurs Firstlook in de Jaarbeurs in Utrecht. Logische vraag is natuurlijk: wat doet een vakblad op zo’n consumentenbeurs? Op de eerste plaats: de bezoekers laten zien dat er ook in Nederland een bloeiende gamesindustrie is. Dat deden we op drie manieren. De eerste was simpel: twee Xbox 360 en twee PlayStation3-pods met de grotere Nederlandse producties. Enigszins tot onze verbazing waren die bijna non-stop bemand. Zeker als je weet welke (bepaald niet nieuwe) games we erin hadden gestopt. Neem Overlord II dat sommige bezoekers wel een half uur speelden. Of het door critici gekraakte Fairytale Fights — geregeld kregen we de vraag welke game dat was en of die al te koop was. Datzelfde gold voor Gatling Gears, toch ook al enige tijd uit. In de laatste PS3-pod stopten we Killzone 3. Kent iedereen al? Natuurlijk, maar tot onze stomme verbazing hadden de bezoekers aan het eind van dag 1 het spel – gezamenlijk – tot de helft uitgespeeld. 

    Het tweede onderdeel bestond uit een selectie indie en studentengames. Onze huurbaas Dutch Game Garden stelde acht Indigo-kasten beschikbaar (soort arcade-kasten met een scherm aan de voor en achterkant waarin elk type computer of console past). Daarop draaide bijvoorbeeld Ibb & Obb van Sparpweed, een game waar Control al een lange geschiedenis mee heeft (bedenker Richard Boeser won ooit de Control Scriptie Award voor het concept). Battlefield? Modern Warfare? Leuk allemaal, maar honderden bezoekers namen ruim de tijd om van deze — mag ik het zeggen, ja dat mag ik zeggen — werkelijk geniale co-op game te genieten. Ronimo’s nieuwe Awesomenauts en Joost van Dongen’s Proun bleven eveneens nooit langer dan een minuut werkeloos.

    Ook zeer populair: Darwin’s Disco. Deze knappe party-game (gemaakt tijdens de Global Game Jam) vereist vier spelers en leverde een enkeling zelfs letterlijk blaren op.

    Verder organiseerden we vier ‘Control Sessions’ in het preview theatre. Nederlandse developers (Ronimo, Vlambeer, Guerrilla en GameHouse) deden uit de doeken hoe hun games tot stand komen en hoe het is om werkzaam te zijn in de gamesindustrie.

    De bezoekers die dat ook ambieerden en geïnteresseerd waren in het volgen van een gamesopleiding konden terecht bij een van de vier opleidingen die op de stand aanwezig waren. Of ze namen de speciale scholiereneditie van Control mee — geheel gewijd aan gamesopleidingen (en in enkele duizenden exemplaren uitgedeeld).

    Overigens hebben we de (deels gesponsorde) content van dat tijdschrift gebruikt om onze nieuwe site te lanceren: www.werken in de gamesindustrie.nl.

    Zoals gezged, het was een gok, maar die pakte wonderwel goed uit. En ergens wellicht ook wel logisch. Bijna iedereen die momenteel werkzaam is in de gamesindustrie was vroeger zelf fanatiek gamer, liep zelf de beurzen af, stond zelf in de rij om een glimp op te vangen van de nieuwe games. De gamers van vandaag zijn de collega’s van morgen.

    Tot slot nog een bedankje aan LevelUp en de Dutch Game Garden die deze introductie van de Nederlandse gamesindustrie aan het gamende publieke mede mogelijk maakten. En natuurlijk aan alle developers, studenten, opleidingen en organisator Blammo.

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img